MELLODAGS


Snart dags för årets höjdpunkt - Melodifestivalfinalen. Är så laddad så det är inte klokt. Är i och för sig rätt besviken på årets låtar i allmänhet, men vissa låtar har faktiskt växt och spelas flitigt i ipoden.

Inte för att nån mer än jag är intresserad av detta, men jag tänkte ge mitt utlåtande av kvällens startfält och tippa litegranna. Det är ändå min blogg och jag skriver precis vad jag vill, hehe.

Darin - You're Out Of My Life: Alltså detta gör så ont. Låten är ju faktiskt riktigt riktigt jättebra egentligen. Men jag klarar bara inte av att höra den på grund av att Darin tvunget ska misshandla den så grovt. Nej, jag är inte envis och vill vara anti-Darin bara-för-att, tro mig, jag har försökt och försökt lyssna på låten; blundat och försökt koppla bort Darin helt och hållet med det GÅR JU INTE. Kan ingen kapabel sångare göra en cover på den inom en snar framtid så jag kan njuta av låten på riktigt? Snällarå? Bara för att själva låten faller mig väldigt i smaken och är värd 4/5, medan Darin bara är värd 0/5 så är jag snäll och ger hela tjuttaballongen betyget:
2/5

Pernilla Wahlgren - Jag Vill Om Du Vågar: Jag har gått från att gilla henne till att avsky henne till att gilla henne igen. Låten är liiite lam, men jag kan inte låta bli att bli glad och bubblig av refrängen. Man måste liksom vråla med så fort man hör den. Den har växt en hel den sen jag hörde den första gången också, en av de relativt få bidrag som har äran att finnas med i min ipodplaylist. Ingen vinnare, absolut inte, jag orkar inte skicka fler spacklade 40-plus-tanter till Eurovision, det är bara Carola och möjligen Lena Ph som kan få det att funka. Anywho, jag ger henne betyget:
3/5

Andreas Johnson - We Can Work It Out: Jag har gillat han tidigare mellobidrag, som t ex Sing For Me, A Little Bit of Love, och till och med One Love (duetten med Carola som blev lite av ett fiasko i mello men som jag fortfarande tycker är riktigt mysig). Men jag vet inte, den här sätter sig inte på hjärnan. Jag får bara Beatles låt "We Can Work It Out" på hjärnan när jag läser titeln, heh. Jag tycker ändå låten är vacker och så, men fastnar gör den icke. Hans överdrivna vill-vara-unik-pipa passar inte till den typen av låtar heller, därför ger jag den betyget:
2,5/5

Timoteij - Kom: Tror verkligen att det här är en älska eller hata-låt.. and I love it! Kan inte hjälpa det, jag älskar dagispop, något de flesta borde veta by now. Man MÅSTE sjunga med när man hör den, man blir glad och studsig - vad mer kan man begära liksom? Som huvudet på spiken är den somrig och somriga låtar ligger högt på listan hos mig mitt i den här äckliga vintern. Betyg:
4/5

Peter Jöback - Hollow: Den här låten är ju så fiiiiin. Jag gillar Jöback, dock blev jag lite besviken första gången jag hörde låten, kändes som det inte hände nåt, liksom. Sen växte den. Och växte. Och växte. "Hollow" är ett fint ord. Kan vara en bidragande faktor till att jag gillar låten. Hjärtdunken som dyker upp här och var i låten är ju pricken över i:t också. Betyget lyder som följer:
4/5

Ola
- Unstoppable: Hade hoppats på en glad sommarpoppig låt som "Feelgood" eller "Natalie", men den här är ju faktiskt helt okej också. Inte mycket till show, han står bara och sparkar runt som en sprattelgubbe och utnyttjar cirkus en kvadratmeter av scenytan, fast jag har hört det ryktas om ett eldregn men... Ändå. Det bästa med låten är pianoklinket. Lite Sara Bareilles - Love Song över det.
3/5

Jessica Andersson - I Did It For Love: Årets hatobjekt. Alltså snälla nån, vad tänker svenska folket med? Tycker de på fullaste allvar att det här menlösa sömnpillret är bättre än både "Human Frontier" och "Underbart"?! Jag skäms, riktigt skäms över svennars musiksmak ibland, särskilt nu. För det första skriker hon fult. För det andra är melodin det tråkigaste som hänt melodifestivalen någonsin skulle jag tro. För det tredje klarar jag inte av människan och vill att hon ska försvinna från media och göra ett karriärsbyte nu, på en gång, this instant, pronto. Det värsta är nog att de som röstat TROR att det här är en vinnare, att tondöva stackare som föddes utan musiksmaklökar inbillar sig att "åh, den här är nog bra, jag chansar på det *röstar*". Penibelt säger jag bara. Betyg:
1/5

Salem al Fakir - Keep On Walking: Now we're talking. Har lyssnat på Salem sen alltid (närå, men nästan), och jag bara smälte när jag hörde den första gången. Väldigt Salemig och magisk. Däremot har jag läst lite här och var att de tycker den här låten är bäst, men tror inte att den skulle funka så bra i Eurovision och därför inte ska rösta på den. Vatusan?! Eurovision spårade ur för hundra år sen, det är ju vanliga Mello som är viktigast, så man ska väl rösta på låten som verkligen ÄR den bästa låten och inte resonerar "Hm, jag röstar nog på den där, den kaaanske skulle kunna placera sig i topp 10". Morr. Se hur det gick förra året, man röstade på låten som man trodde skulle ta Eurovision med storm istället för låten man tyckte var b_ä_s_t av alla. Gick ju...bra. Eller? Nä, precis. Aja, jag ska rösta på Salem i alla fall. Det som oroar mig liiite, är att Björn Gustafsson tydligen ska ta över pianot när Salem ställer sig upp i tonartshöjningen. Ska han fiska röster på det sättet eller? Jag tycker om både Salem och Björn men det här tror jag Salem hade kirrat bättre ensam, fair and square. Anywho, betyget:
4,5/5

Anna Bergendahl - This Is My Life: Låten är helt okej. Verserna är jättebra, sticken är jättebra, men refrängen sänker ju hela låten. Just "This is my life my friend, this is my life to stand"-biten. Brb, somnar. Sen har jag aldrig riktigt gillat hennes tillgjorda pipa och kommer nog aldrig göra det heller. Visst, hon sjunger ju bra och tonsäkert, men det låter så fejk så jag får några mindre eksem här och där. Summa summarum, så DÖR jag inte om den vinner, vilket den tydligen tippas göra, men det finns ju bättre låtar i startfältet kan jag tycka. jag ger den betyget:
3,5/5

Eric Saade - Manboy: Kommer ihåg dagarna innan deltävlingen där han deltog, när jag satt och hoppades att låten skulle vara värdelös så jag slapp heja på honom. Jag har nämligen stört mig på honom sedan jag såg något klipp med honom på Disney Channel där han var allmänt pinsam. Synd för mig att låten är helskön och satte sig på hjärnan efter en sekund. Riktig show här i alla fall - spökmusik och vattenfall, helt magnifikt. Texten är ju inget mästerverk à la Joshua Radin eller Lasse Lindh, om man säger så, men det gör inget. Det är ju ändå melodifestivalen, det ska vara lite klyschigt och knasigt. Betyget blir:
4/5

Jag tror att Eric Saade eller Anna Bergendahl vinner, men hoppas på Salem dårå. Den där nya grejen med massa utländska jurygrupper kan ju röra om rejält i grytan också, har hört att Timoteij är rätt poppis på andra ställen i Europa, men man vet aldrig.

Den som orkade läsa igenom allt vinner ära och berömmelse.


Snart dags för årets höjdpunkt - Melodifestivalfinalen. Är så laddad så det är inte klokt. Är i och för sig rätt besviken på årets låtar i allmänhet, men vissa låtar har faktiskt växt och spelas flitigt i ipoden.

Inte för att nån mer än jag är intresserad av detta, men jag tänkte ge mitt utlåtande av kvällens startfält och tippa litegranna. Det är ändå min blogg och jag skriver precis vad jag vill, hehe.

Darin - You're Out Of My Life: Alltså detta gör så ont. Låten är ju faktiskt riktigt riktigt jättebra egentligen. Men jag klarar bara inte av att höra den på grund av att Darin tvunget ska misshandla den så grovt. Nej, jag är inte envis och vill vara anti-Darin bara-för-att, tro mig, jag har försökt och försökt lyssna på låten; blundat och försökt koppla bort Darin helt och hållet med det GÅR JU INTE. Kan ingen kapabel sångare göra en cover på den inom en snar framtid så jag kan njuta av låten på riktigt? Snällarå? Bara för att själva låten faller mig väldigt i smaken och är värd 4/5, medan Darin bara är värd 0/5 så är jag snäll och ger hela tjuttaballongen betyget:
2/5

Pernilla Wahlgren - Jag Vill Om Du Vågar: Jag har gått från att gilla henne till att avsky henne till att gilla henne igen. Låten är liiite lam, men jag kan inte låta bli att bli glad och bubblig av refrängen. Man måste liksom vråla med så fort man hör den. Den har växt en hel den sen jag hörde den första gången också, en av de relativt få bidrag som har äran att finnas med i min ipodplaylist. Ingen vinnare, absolut inte, jag orkar inte skicka fler spacklade 40-plus-tanter till Eurovision, det är bara Carola och möjligen Lena Ph som kan få det att funka. Anywho, jag ger henne betyget:
3/5

Andreas Johnson - We Can Work It Out: Jag har gillat han tidigare mellobidrag, som t ex Sing For Me, A Little Bit of Love, och till och med One Love (duetten med Carola som blev lite av ett fiasko i mello men som jag fortfarande tycker är riktigt mysig). Men jag vet inte, den här sätter sig inte på hjärnan. Jag får bara Beatles låt "We Can Work It Out" på hjärnan när jag läser titeln, heh. Jag tycker ändå låten är vacker och så, men fastnar gör den icke. Hans överdrivna vill-vara-unik-pipa passar inte till den typen av låtar heller, därför ger jag den betyget:
2,5/5



(Bilden är lånad från Poplight)

Francesca

håller med dig om pernilla, lite glad blir man ändå. (;

sv; haha, usch för py bäckman! ;) var med i en kyrkkör en gång, då uppträdde hon samtidigt... det tro fasen att en kråka sjunger bättre. ;) dessutom, såg hon inte lite ut som ozzy osbourne under melodifestivalen?

2010-03-13 @ 18:03:24
URL: http://francescae.blogg.se/
Nöff.

Jag berättade det aldrig för dig när jag hade tid och dator som fungerade men JAG KOLLADE FAKTISKT PÅ MELODIFESTIVALEN. Satt och tokröstade på Salem under de sista tio avgörande minuterna. Och som Nyköpingsbo måste till och med jag säga, amajgaad att Anna Bergendahl är den mest överskattade personen just nu. Det är pinsamt hur svenska folket dyrkar hennes röst, som jag inte vill påstå är tillgjord, men tråkig och innehållslös. Spela roll att den har kraften och ljudet och kontrollen, det är ju det enda hon har.



Eftersom jag jobbar på en lokaltidning nu innebär det också att jag stöter på samtalsämnen och artiklar om henne dagligen. Det börjar bli mäkta tröttsamt, kan jag lova.



Om duinte kommer på vem jag är blir jag för övrigt besviken på dig.



Jag måste fixa "Keep on Walking" till min iPod.

2010-03-25 @ 09:55:16

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0