VECKANS SJU, 100328


Egentligen är det mest för min egen del jag lägger upp musik och skriver om låtar. Vissa skriver om sina barn, vissa om sitt jobb eller andra intressen. Jag skriver vad jag tycker om låtar. Så kan det vara, jag och musik är gifta med varandra och då blir det på det här viset - jag prackar på folk sju a4 långa omdömen om mina favoritlåtar för stunden. Bilden=Spotifylänk, i alla fall.



Gravity - Sara Bareilles
Har länkat ett youtubeklipp med den här låten tidigare men jag har inte lessnat än. Sicken. Makalös. Pipa. Tänk att kunna sjunga på det där viset, vore drömmen det. Sen är det ju så galet fint med pianospelet till den där pipan dessutom. Och som grädde på moset är melodin och texten helt magnifik också. Namnam, så utsökt.

20 dollar nose bleed
- Fall Out Boy
Kära kära Fall Out Boy. Man blir ju aldrig besviken. "Folie à Deux" är nog deras bästa album, för varje gång jag känner för att leta rätt på nån ny FOB-låt slutar det oftast med någon låt just därifrån. Nu senast denna, alltså. Galen pipa här med, såklart. Lyssna också in "America's Suitehearts", "She's My Winona", "I Don't Care" och "What a Catch, Donnie" från samma album, lär inte bli besviken.

Your Love Is A Song - Switchfoot
Det var ett tag sen jag upptäckte en ny Switchfoot-låt nu, faktiskt. Har lyssnat på dem sen hundra år tillbaka och har en 3CD med deras första tre album i gott förvar här hemma, men det var ändå ett tag sen jag riktigt LYSSNADE på dem och hittade nåt nytt. Tack vare One Tree Hill (såklart) så hände detta alldeles nyligen. Blev så glad när jag hörde Jon Foremans pipa och tänkte bara hur kass jag är som inte lyssnat mer på dem mer än vad jag borde gjort den senaste tiden.

Down To Earth - Justin Bieber
Temat för dagen är grymma pipor, verkar det som. För här kommer ännu en. Veckans chock är att Justin just fyllt 16 bast. Ofta han är 16. När jag hittade honom på youtube första gången var han en liten unge ju, i princip. Aja, jag har då väntat i år och dar på att han ska släppa album och hela fadderullan och han släppte ju första EP:n för rätt längesen men jag har varit rätt dåligt inlyssnad på den, kändes lite väääl... jag vet inte. Så jag fastnade bara vid "One Time" då i början och fortsatte lyssna på hans youtubeklipp istället. Nu har hans andra EP kommit och han är mer hypad än nånsin, har hört honom på radion flera gånger. Det sög ju. Men äsch. I alla fall så hittade jag det hör guldkornet i dagarna. Mys. Mys. Mysigt mys.

Terese - Uno Svenningsson
.......Och så lite svensk 90-tals-nostalgimusik, OF COURSE! Mamma hade en CD med Uno i mina yngre år. Den tog jag tydligen beslag på och nötte en enda låt år och och år in - den här. Stackars mamma fick väl aldrig höra resten av låtlistan. Jag kommer ihåg att jag fick den inspelad på kassettband i alla fall, haha. Hade jag hört en första gången nu på senare år hade jag nog inte fastnat särskilt för den, men det här är barndom för mig och jag kommer nog alltid lyssna på den till och från. Så det så.

Karen's Café - Everly
Jag är helt såld på Bethany Joy Galeotti's (Haley i One Tree Hill) röst, alltid varit och kommer alltid att vara skulle jag tro. Den här låten var med i ett avsnitt i säsong 6 (om jag inte missminner mig?) som var ett litet specialavsnitt a la 40-tal och jag tyckte den var så härlig. Varning: Den är väldigt. 40-tal. Ingen radiopop här inte. Men av någon anledning gillar jag den. Faktiskt.

Without Love - Hairspray Soundtrack
Bra skit, det här. Hela Hairspray-soundtracket är ju underbart men jag satt och velade mellan den här och You Can't Stop The Beat om vilken jag skulle ta med i playlisten, den här vann. Musikaler, grejer det. Thank God att jag blev tjej så jag kunde lyssna på sån här må-bra-musik utan att behöva skämmas! Hela upplägget, scenen, melodin, rösterna, texten - ooooh så bra.

Nu: Sova. Smällde precis i mig tre persikohalvor under loppet av säkert mindre än tre minuter. Gott var det dock.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0