ESC 2013 - Semifinal 1


 
You have been warned. Nu är det alltså dags igen. "Gee, whoop-de-doo", tänker ni. "HURRA!", tänker jag. Som vanligt. Nu har jag i alla fall hunnit lyssna in mig lite på årets startfält, så nu kör jag. Så det så.
 
OBSOBSOBS: Omdömena betygsätts efter studioversionerna. 
 
1. Österrike - Shine
Vid första lyssningen tyckte jag detta var så hemskt tråkigt, meningslöst och ihopslängt-på-en-kvart-på-musiklektionen att jag orkade inte. Den har växt efter några lyssningar, dock. Jäntan sjunger ju faktiskt riktigt bra och låten är vid närmare eftertanke inte HELT värdelös. Är grymt osäker på om den går vidare till final, känns som det kan gå lite hur som helst. Allt från bland de sista till typ plats 9-10 i sin semi och därefter hamna på typ plats 18-sist i finalen. 
2/5
 
2. Estland - Et uus saaks alguse
Första gången jag hörde denna tänkte jag bara "MEN NEJ! VAR ÄR MIN KUULA II?!", men denna har växt till att bli en liten favvo hos mig, faktiskt. Hon sjunger ju så fint och låten är så söt att jag vill äta upp den? Och estniska, är inte det hemskt fint ändå när man tänker efter? Låter kanske liiite omodernt, men SEE IF I CARE! Det har ju släppts en svensk version också och jag tycker den också är jättefin. Hoppppas den går till final!
4/5
 
3. Slovenien - Straight Into Love
Introt bådar ju så himla gott, versen låter riktigt bra, sen bara *SKRIK* *SKRIK* *UPPREPNING* *UPPREPNING* *BILLIGT DUNKA-DUNKA*. Sånt himla bullshit, det kunde ju ha blivit så bra! Blir upprörd bara av tanken på detta, så det får räcka så här.
2/5
 
4. Kroatien - Mižerja
S n a r k. Blir grymt förvånad om denna går vidare till final.
1/5
 
5. Danmark - Only Teardrops
Så till årets eurovisionvinnare. Jo, men det känns faktiskt helt otänkbart att denna INTE hamnar topp 3 i finalen. Sinnessjukt catchy redan från första lyssningen, stort plus i kanten i detta sammanhang. Nu ska jag ju bara bedöma studioversionerna men hon sjunger grymt bra live också, vilket ju är viktigt. Kan tycka det skulle vara roligt också om Danmark vann i Sverige igen à la 2000. Skulle bli en fin liten tradition. Det enda jag tycker är lite tråkigt är att det känns lite förutsägbart, sån typiskt eurovisionvinnare, liksom. Inte så mycket nytänk, den hade lika gärna kunnat ha deltagit för fem år sen. Blir jätteglad om den vinner, men det skulle vara snäppet roligare om Norge vann som har en låt som känns extremt 2013.
4,5/5
 
6. Ryssland - What If
Alltså jag kan ju inte låta bli att gilla den här låten, trots att jag i Inför ESC såg videon och höll på att kräkas av pinighet. Som sagt, jag bedömer bara studioversionerna och jag tycker denna är riktigt bra? Hon sjunger ju grymt bra och låten är välgjord och maffig. Plus i kanten för denna extremt viktiga ingrediens: T O N A R T S H Ö J N I N G! *applause* 
3,5/5

7. Ukraina - Gravity
Det är väl inget större fel på denna egentligen, men jag får inget riktigt grepp om melodin och jag får panik varje gång hon sjunger "baaatterflaaaaj". Inte min kopp te. Next.
2/5
 
8. Nederländerna - Birds
Kan förstå varför så många fastnar för denna, den sticker ju ut och är häftig, men nu tycker ju jag inte att den är SÅ bra som alla andra verkar tycka. Eller, under första versen och refrängen är den bra. Efter det känns det bara som att den upprepar sig hela tiden och jag bara suckar och byter låt. Velar mellan 3 och 3,5. Är snäll idag.
3,5/5
 
9. Montenegro - Igranka
Ugh men nej. Tyst. Knip. Är så hemskt tacksam att jag slapp denna i min semi. 
1/5
 
10. Litauen - Something
Detta är ju typ definitionen av meningslöst, men den har ju i alla fall en melodi och så till skillnad från, säg, Montenegro. Lär inte ta sig till final.
1,5/5
 
11. Vitryssland - Solayoh
Väntar fortfarande på den dagen Vitryssland kommer med nåt som är lika bra som "Work Your Magic" från 2007 (nu smygälskade jag ju mitt guilty pleasure från i fjol, men någon "Work Your Magic" var den ju verkligen inte), men denna är helt okej den med. En klassisk eurovisionlåt, kan jag känna. Lite Ruslana och Sertab-känsla minus vinnarvibbar. Kan mycket väl gå till final.
3/5
 
12. Moldavien - O Mie
Meh. Helt okej och kan säkert gå till final men... njä. Lite snarkigt, tyvärr.  
2/5
 
13. Irland - Only Love Survives
Okej, ska nu försöka låtsas som att jag inte sett den töntiga musikvideon där alla gör hjärttecken med händerna à la mellanstadiodisco. Så, nu har jag glömt det! Jag kan tycka låten vill vara modernare och bättre än den är. I dessa sammanhang kanske det inte gör något, men jag känner bara "meh, mellanmjölk". Dåligt är det ju inte, men kräks eventuellt lite i smyg om den går och vinner när något modernt på riktigt *hostNORGEhost* förtjänar det bättre. Men, men.
3/5
 
14. Cypern - An me thimase
Men neeej. Hon sjunger väl fint och så men c h r i s t vad sömnigt. Saknar Jon Lilygreen (och är väl också ca den enda på jorden som gör det). Vill ha en "Life Looks Better in Spring II"! 
1,5/5
 
15. Belgien - Love Kills
Gillar rösten. Egentligen gillar jag typ allt förutom "Love kills - over and over"-biten, dock är det ju en rätt stor del av låten att ogilla i och med att det är typ halva låten. Men men, overall så är den ju helt okej och bör gå till final. Sen vettekatten.
3/5
 
16. Serbien - Ljubav je svuda
Skapligt nerköp från fjolårets UNDERBARA låt som jag fortfarande får välbehagsrysningar av. Alltså... nej. What is up med "minne-manne-månne"-biten i refrängen? Så konstig melodi. Så konstigt framträdande (jag vet, studioversionen, men ändå). Så konstigt allt. Nej tack. Skicka Zeljko igen 2014 istället tycker jag. Det brukar fungera.
1,5/5


Summa summarum så känns det som att jag gjorde helt rätt i att se andra semin istället för första. Danmark och Estland är de enda låtarna från denna semi som jag ofta lyssnar på i spotify och kan tänka mig att rösta på i finalen, annars är det ett grymt blaskigt startfält. Synd.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0