soundtrack '10



Jag har en liten Song-of-the-week-bok här hemma som jag har fyllt i sedan vecka 27 i år. Nu när det är nytt år tänkte jag bocka av listan lite och se tillbaka på året som gått i musikväg.

v. 27:
Starstruck Soundtrack - Hero
- Disneypop när den är som bäst. Föll pladask direkt och spelar den ofta fortfarande.

v. 28: Sarah Dawn Finer - Kärleksvisan
- Jag har älskat "For a Friend" sen mamma och jag åkte till Satoil sent en kväll och köpte Sarah's album "Moving On" någon dag efter releasen. Så när jag hörde introt till denna kvällen innan kungabröllopet (på den där bartygrejen på TV där massa artister sjöng låtar för brudparet) blev jag helt till mig. Men så började hon sjunga på svenska? Vatusan tänkte jag. Sen insåg jag att hon gjort om "For a Friend" till världens finaste bröllopssång. Pinigt att hon inte fick framföra den på det riktiga bröllopet, den är hundra gånger bättre än Agnes och Skifs snarklåt i alla fall. Punkt.

v. 29: The Lost Petrol ft. Lisa Miskovsky - Alright!
- Sista låten jag hörde spelas från discot på Persmässan dag 1 innan jag åkte hem. Blev lycklig i hela kroppen för jag älskade den här låten för många år sen när den var ny och har inte hört den sen dess, ungefär.

v. 30: Daniel Merriweather - Red
- Klump-i-halsen-för-den-är-så-vacker-och-vemodig-låt. Spelas fortfarane flitigt.

v. 31: Play - Under my skin
- Enda låten som inte framfördes av Neo som jag föll för på Persmässan. Sibel sög. Neo var bäst. Play var tråkiga - förutom denna låten då. Fixade den till ipoden samma kväll tror jag. Faktiskt riktigt jättebra låt när jag tänker efter.

v. 32: Obadiah Parker - Hey Ya
- Mums! (a la Maria Montazami)

v. 33: Queen - Bohemian Rhapsody
- Blev besatt och vrålade "MAMAAAA, JUST KILLED A MAAAN" 24/7.

v. 34: Nick Jonas - Introducing me
- Camp Rock 2-perioden. Tog ett tag att lära sig texten helt och fullt men nu sitter den och den är fortfarande lika underbar.

v. 35: Justin Bieber - Baby
- Jag minns för några år sen när jag hittade ett klipp på youtube där Justin sjöng och jag kunde inte förstå hur en sån pipa kunde få plats i en sån liten pojkes kropp och visade klippet för massa folk och de, liksom jag, tappade hakan. Det var en fin tid. Tiden innan pre-teenmaffian la beslag på honom. Nu blir man ju i princip halshuggen så fort man yttrar namnet ens en gång. I alla fall fastnade jag aldrig för hans nya låtar, tyckte han var duktigare när han var lillskit och sjöng covers. Tills jag satt i bilen på väg till Övik och denna dök upp på ipoden. Sen lyssnade jag nog på den 95% av dit- och hemresan skulle jag tro. Lyckopillerlåt.

v. 36: Lifehouse - It is what it is

- Så fort jag hör introt tänker jag bara "The Vampire Diaries" och myser. Älskade Lifehouse som hängt med mig i så många år och fortfarande spottar ur sig sånna här låtar som gör en alldeles knäsvag. Tror bannemig jag kommer sitta på ålderdomshemmet och myslyssna på alla deras album på shuffle.

v. 37: Leona Lewis - Run
- Originalversionen av denna låten har legat mig varmt om hjärtat ungefär lika länge som Lifehouse har gjort och den är så sinnessjukt bra så jag har liksom inte velat att någon annan pipa ska förstöra den för mig. Hörde denna versionen i ett sorgligt Vampires-avsnitt och då var det ju klippt. Tjopp, rakt in i playlisten på repeat.

v. 38: P!nk - I don't believe you

- Hörde den på radion lite nu och då, tyckte den var mainstream och tråkig. Råkade lyssnade på den ordentligt en gång och vips hade jag lagt till den i min playlist och hunnit lyssna sönder den. Så kan det gå.

v. 39: Demi Lovato - Brand new day
- Camp Rock 2-mania igen. Det var nog inte förrän den veckan jag faktiskt såg filmen trots att jag nött låtar från den långt tidigare, heh. Det var då jag upptäckte denna solstråle. Sommarpop!

v. 40: Hurts - Stay
- Hade en period då jag spelade det här albumet på repeat om och om igen. Det var en mysig period i mitt liv.

v. 41: Bruno Mars - Just the way you are
- Vem blev INTE kär i den här låten i höstas? Ingen? Nä just precis. Texten. Melodin. Rubbet. Den är ju så pampig.

v. 42: Zekes - Victoria
- Älskade kära bästaste Zekes. Snälla släpp erat nya album snabbt som attan så jag kan införskaffa det medan jag har råd och låt plattan var minst lika bra som den förra som jag nött sönder för längesen. Puss och kram /Hanna.

v. 43: David Archuleta - Something 'bout love

- Föll head over heels för den här låten på stuberten stubinen. Inte ett dugg konstigt enligt mig med tanke på hur sjukt gladigt glad den är.

v. 44: Sky Ferreria - Obsession

- Vampire Diaries-soundtrack förstås. Inte min typ av musik egentligen men jag bara råkade älska den lite. Gör sig bäst när man skruvar upp volymen väldigt mycket extra och vrålar med i texten. Städmusik när den är som bäst.

v. 45: Katy Perry - Teenage Dream

- Hade hört talas om låten men aldrig riktigt lyssnat på den. Såg ett klipp från Glee när de gjort en acapellaversion av låten. Så. Sjukt. Bra. Älskar texten och melodin och jisukdhj. Slets med hälsan på bussen om morgnarna och eftermiddagarna kan jag ju tala om.

v. 46: Lasse Berghagen - Längesen
"Så mycket bättre"-perioden. Den här låten var nog den enda bra tolkingen Lasse gjorde under hela programserien, ändå råkade den bli en av mina absoluta favoriter. Bara myser ja.

v. 47: Idol Allstars 2010 - All I need is you
- Kan inte låta bli att älska den här låten. Det bästa är att varje deltagare får sjunga den bit i låten som verkligen passar dom BÄST, vilket gör att man orkar med att lyssna på låten även när katastrofdeltagarna tar ton. Ryser (och myser) mest under Linneas och Weises partier. Mmmmmm.

v. 48: Simon and Garfunkel - The sound of silence
- Oh så bra. Oh så bra. Oh så bra. Oh så fantastiskt bra!

v. 49: Eliza Doolittle - Pack Up
- Årets artistfynd. Helt klart. Hela albumet är ett enda stort färgsprakande glitterregn av underbarighet.

v. 50: Eldkvarn - Fulla för kärlekens skull
- Jag är sådär vrång så jag vägrar tycka om Eldkvarn, förutom "Kärlekens tunga" då som jag inte kan låta bli att lyssna på. Sen kom det där fördönade "Så mycket bättre" och ställde till det för mig. Nu har jag insett att den här låten är 74530580469 gånger bättre och finare än "Kärlekens tunga". Sommarnattsfinmusik, oh!

v. 51: Queen - Another one bites the dust
- Har hört låten hundra gånger tidigare men måste erkänna att jag faktiskt aldrig gillat den nåt vidare. Sen tror jag att jag zappade över till Doobidoo eller nåt en kväll då de sjöng nån sekund på denna och låten fastnade som karlssons klister i hjärnan. Då var det kört. Under hela tiden jag satt och kollade på Scream med mamma och syster satt jag och sjöng den enda biten jag kunde - "dundundun ANOTHER ONE BITES THE DUST - dundundun, durudurudurududun". Det var några månader innan detta dock. Men den har hållit sig kvar och jag gillar den bara mer och mer för varje lyssning. Man lessnar liksom inte. Mercury kunde han.

v. 52: 3 doors down - It's the only one you've got
En sån där låt som hängt med länge men aldrig varit något favorit på det sättet, har liksom haft andra 3 doors down-låtar jag fastnat mer för. Så någon dag innan nyår när jag skulle baka dök den upp för första gången på sjukt länge i playlisten när jag lyssnade på shuffle. Fastnade bums förstås. Perfekt timing eftersom jag har en ganska rejäl ny-musik-torka just nu och behöver utöka nötar-musik-förrådet.

Det var det. Bara 26 veckor kvar innan boken är full alltså. Ganska precis ett halvår. Då har jag tagit studenten och njuter (förhoppningsvis) av sommarens soliga dagar. Har upptäckt att det är farligt att se på Allsång-tillbakablickar strax efter jul. Man blir så sommarlängtig då. Lika förra året. Nästan värre när jag såg Allsångs-programmet ikväll dock, eftersom det är extra mycket sommar för mig i år i och med att jag satt i publiken under premiärprogrammet på världens varmaste dag. Jag sjöng "Gå upp och pröva dina vingar" med Anders Lundin. Kan det bli mer sommar än så? Nej.

Godnatt kamrater!
Leia ♥

God kväll! :)

2011-01-05 @ 20:30:19
URL: http://leiabloggar.blogg.se/

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0