Mello 2012 - Deltävling 1




Nu har jag tittat och lyssnat på enminutsklippen av alla låtar och dom går att hitta HÄR. Eftersom man inte får höra hela låtarna är det svårt att betygsätta och tippa, men jag ska försöka. Fast jag kan ju inte lova att jag tycker likadant när jag hört låtarna i sin helhet ;)

Sean Banan - Sean Den Förste Banan
Gläk, jag gillar inte Sean Banan i vanliga fall, dock kan jag inte låta bli att tycka "Skaka Rumpa" är rätt catchy, haha. Har sett bilder från repet och jag tror att framträdandet kommer bli ett rejält spektakel och väldigt skoj att se på, men låten... Nej tack. Tyvärr sitter redan "diggadiggadiggadingdingding, här glider kingen in" fastklistrad på hjärnan, men nej, jag tycker fortfarande inte den är bra. Jag smyggillar mycket catchy plojmusik som typ Markoolio, Dr Bombay, osv (herregud, jag älskar ju Babsans "Ge Mig En Spanjor" från i fjol också) men Sean Banan gillar jag av nån anledning inte. För den galna showen och det faktum att jag fortfarande loopar refrängen i huvudet kan den väl i alla fall få en tvåa.
2/5

Abalone Dots - På väg
Hm, den här är klurig. Jag tror jag kommer tycka om låten jättemycket  när jag hör den i sin helhet, och jag gillar det jag hör av melodin i genrepsklippet också. Men jag vet inte om det är deras röster jag stör mig på eller om det är nåt annat som känns lite off som gör att jag inte är helt övertygad. Men ja, det låter kanske bättre live under lördagen när det är bättre ljud överlag. Jag är ju ändå rätt svag för den här typen av mellobidrag, liksom countryfint med stråkar a la Calaisa för några år sedan. Tror absolut att den kan växa till sig till en 3:a eller kanske till och med en 4:a, men just nu kan jag inte ge den mer än 2,5.
2,5/5

The Moniker - I Want To Be Chris Isaak (This Is Just The Beginning)
Jag måste erkänna att jag är en av dom som väntade sig en ny "Oh My God!", men näpp, här finns inga rullband eller kaftaner så långt ögat når. Däremot finns det husbandsmedlemmar maskerade i guldmasker, men det är ju inte riktigt samma sak. Alltså, låten kanske är bättre när man får höra hela, men det jag hörde i klippet lät bara jättetråkigt. Tyvärr. Hoppppppas verkligen att den växer. Jag menar, jag har ju hört fler låtar med The Moniker än "Oh My God!", gillar ju t ex om "The One" och "I'll Drag You Up!", men denna låt fastnade jag inte alls för. Men som sagt. Den kanske växer. Känns fruktansvärt att jag ska ge kära The Moniker och jobbiga Sean Banan samma betyg, men jag måste. Hoppas verkligen att den växer så jag kan ändra betyget snabbt som attan!
2/5

Afro-Dite - The Boy Can Dance
Alltså nä. Tråkdisco. Lyssnade på klippet för cirkus en halv minut sen och jag har redan glömt hur den går. Det är verkligen ingen ny "Never Let It Go", faktum är att det inte ens är en ny "Aqua Playa" och då var den inte ens särskilt bra.
2/5

Dead by April - Mystery
Jag har ytterst svårt för growlande, men älskar ändå DBAs "Losing You" så jag förväntade mig att "Mystery" skulle vara Losing You 2.0, men det känns inte riktigt så efter att jag lyssnat på enminutsklippet. Dock tror jag att detta säkerligen kan gå direkt till Globen, men jag lär inte ringa och rösta på detta bidrag. Sångarens sånginsats - likey-likey very much-much, growlarnissens growlinginsats - tack men nej tack. Gud vad snål jag är med poängen idag, men jag vill ju få låtarna rum att växa också.
2,5/5

Marie Serneholt - Salt & Pepper
Har läst på många bloggar och dylikt att den låter sjukt likt "The Boy Does Nothing" och japp, särskilt refrängen är slående likt. Men jag gillar ju den låten, så det är ju inte så farligt. Inget jag sitter och dunkar i ipoden eller så, men jag blir glad när den spelas på radion. Den här är helt okej. Gillar inte Maries röst till den, låter ansträngt och konstigt, men det kanske blir bättre på lördag. Så typiskt mig att gilla mellanmjölkslåtarna alla recensenter ger svala betyg (som t ex Elektrisk, Lucky You, Better or Worse och Run från ifjol), men nån ska väl vara tvärtom, bak-och-fram och upp-och-ner också.
3/5

Thorsten Flinck & Revolutionsorkestern - Jag Reser Mig Igen
Men gud, vad är detta? Blir mörkrädd. Hejdå.
1/5

Loreen - Euphoria
Svårt att uppfatta hur hela låten går bara genom att se klippet på SVT, men med den refrängen och med det framträdandet tror jag absolut den har Globenhäng! Liiiite osäker på om jag kommer älska den lika mycket som "My Heart Is Refusing Me" och "Sober", men det är väl sånt som märks på lördag när jag får höra hela truddelutten. Åh, jag är så nyfiken. Hon sjunger ju som en himla gudinna, för bövelen. Lär bli coolt!
Edit: Läste på Schlagerprofilernas blogg att det där lilla sketna klipp säger väldigt lite om låtens storhet. Det litar jag på. Och efter att ha sett klippet en tredje gång kan jag konstatera att jag älskar refrängen. Mycket mysko om den inte går till Globen, särskilt i detta klena startfält.
5/5 (ändrade från 4 till 5 efter jag hörde studioversionen. Är kär. Loreen till Baku!)

Om jag får bestämma: Har faktiskt inga särskilda förhoppningar denna deltävling förutom att Loreen måste (!) gå pangpoffdirekt till Globen. I övrigt kan det få gå som det går så länge Flinck håller sig så långt nere i resultattabellen som möjligt. Har dock på känn att "På Väg" kommer växa hos mig, dock tror jag inte att den kommer nå ända fram. Får jag bestämma skulle den komma till andra chansen åtminstone.

Så här tror jag att resultatet egentligen blir: Loreen och Dead by April till Globen, The Moniker, Afro-Dite eller Sean Banan till andra chansen.
Anonym

Ha det så mysigt ikväll då!



/Mamsen

2012-02-04 @ 16:42:22
Mamsen

Du hade inte så många fel :)



/Mamsen

2012-02-04 @ 23:31:59

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0