Mello 2013 - Deltävling 4, Malmö


 
Vilken himla mellovecka. Först bjuckar State of Drama på en skrällfinalplats (och blev uppropade först båda gångerna, vilket var hemskt skönt för mina nerver!), och sen går jag och vinner biljetter till Mellofinalen. Oops! Läste mycket gott om nästan alla av dessa låtar igår och idag, men under enminutsklippen är jag fortfarande hemskt skeptisk. Förhoppningsvis ändras det på lördag.
 
HÄR kan man i alla fall kolla på 60sek-klippen.
 
1. Army of Lovers - Rockin' the Ride
Jag H-A-T-A-R allt som har med BWO och Army of Lovers att göra. AVSKYR DENNA TYP AV MUSIK JAG ORKAR INTE FÖRSVINN!!! Skicka inte till final, tack. Vill ej uppleva detta live.
(UPDATE: Sämst. Usch.)
1/5
 
2. Lucia Piñera - Must be Love
Har hejat på Lucia i både "Jakten på Julia" och "True Talent" tidigare (enligt wiki så var hon med i Idol 2010 också, men det måste jag ha missat/glömt), så jag blev glatt överraskad när jag läste att hon skulle vara med i Mellon. Ca ALLA tjatar om att denna låter som "Rolling in the Deep" i refrängen, men det är ju inte alls den typen av låt i övrigt så den lilla liknande biten stör inte mig. Vettekatten om folk röstar på detta, men bra är det.
(UPDATE: Tycker fortfarande denna är mysig, förtjänade verkligen inte en sistaplats.) 
3/5
 
3. Robin Stjernberg - You
Tycker den här växer för varje gång jag hör enminutsklippet, men alla sura toner ger ju en megaminus på helheten. Så där får det inte låta på lördag, Robin! Annars verkar det vara en riktigt bra låt, spännande med alla "yoo-oooo-oooo-uuuu"-bitar, eller "you-joddlingen" som flera schlagerbloggar kallar det för. Bra ord, där! Sen gillar jag den gula belysningen på scenen. Det känns liksom så somrigt, glatt och peppande då, precis som låten verkar vara. Ska bli spännande att höra hela låten. Och utan sura toner.
(UPDATE: Trots vissa tveksamma toner här och där så var ju detta sååå bra! Superbra låt. Hoppas verkligen att den tar sig vidare från andra chansen!)
3/5 4/5
 
4. Sylvia Vrethammar - Trivialitet
Men ughhhh, försvinn ur min TV! Så tråkigt och menlöst, skaplig skräll om denna inte kommer sist. Blir lite stött när schlagerbloggarna liknar denna vid Maja Gullstrands "Här för mig själv", den gillar jag ju! Men det här är bara majs. Tråk. Men det är ju hennes musikstil och passar hennes röst, det kan jag ju ge henne. Inte min kopp te, dock.
(UPDATE: Snark.)
1,5/5
 
5. Ralf Gyllenhammar - Bed on Fire
Läste nån som skrev att denna har chans att vinna, så jag blev ju hemskt nyfiken. Men liksom, va? Det har den väl inte... Eller? Först och främst, vad tusan var det där skriket i början? "BEEEEEEEEEEEEEEEEEEEED". Weird. Sen tyckte jag inte han sjöng så jättebra heller, men det är ju bara första repet, så det kan ju ta sig till på lördag. Har även läst att låten har lite Queen-stuk, vilket jag ju gillar, så det ska bli spännande att höra hela. Men vinna? Really? Då gillar jag Nicke Borgs "Leaving Home" mycket mer, trots hans jobbiga röst. Melodin var fantastisk, dock.
(UPDATE: Jo, den blev ju bättre när man fick höra den i sin helhet. Gillar fortfarande inte när han vrålar ut "BUUUUUUUUUURN" (trodde han skrek "BEEEEED" tidigare, men men) och tycker inte att den ska vinna, men det är ju en helt okej låt.)
2/5 3/5
 
6. Behrang Miri - Jalla dansa sawa
Åh, jag blev så glad när jag läste att både Lou-Lou från Idol och Oscar från X-Factor skulle vara med i det här numret, tycker båda är så duktiga! Sen när jag läste att flera liknade låten med Frankrikes ESC-bidrag från 2010 så steg förväntningarna ännu mer, älskar den. Och låten håller. Blir sjukt förvånad om denna inte tar sig direkt till final. Tror bannemig den har vinstchans också. Gillar låten jättemycket, men VINNA? Njäe. Sen kom Frankrike på 18:e plats i finalen 2010, så denna typ av musik verkar inte gå hem i Eurovision. OM man nu ska tänka i ESC-banorna. Dör dock inte om den vinner, då blir det ju lite partaj i Malmö i alla fall. Ser MYCKET hellre att denna vinner än att Yohio gör det, om en säger. Helt sjukt att Yohio är favorittipad, för övrigt.
(UPDATE: Åh, denna är ju ett sånt lyckopiller! Love it. Jobbigt på lördag när jag vill ha minst tre låtar med till final från andra chansen...)
4/5
 
7. Terese Fredenwall - Breaking the Silence
Först och främst - det är OBEHAGLIGT hur superlik Terese är Kelly Clarkson till utseendet. Nu är det lite svårt att få nåt grepp om låten eftersom at man bara får höra slutminuten, men jag gillar det jag hör! Är rätt så stensäker på att den totalt chanslös, men jag kan la få gilla låten för det! 
(UPDATE: Så synd att denna låten hamnade i just denna deltävling, tror absolut den haft häng på andra chansen i ett lite klenare startfält. Attans!)
3/5
 
8. Ulrik Munther - Tell the World I'm Here
Så äntligen - låten jag väntat på sen i höstas när artisterna avslöjades. Därför är det så himla synd att Ulrik verkar ha problem med rösten just idag. Osäker på om jag någonsin innan har hört Ulrik sjunga surt? Och VARFÖR FÅR MAN BARA HÖRA SLUTMINUTEN? Blir tokig på sånt. Då hamnar man liksom mitt i sticket och får inget grepp om låten över huvud taget. Samma med "Euphoria" ifjol. Och se hur bra det gick! Hehe. SJUKT maffig bakgrundsskärm dock, love it! Och låten är BRA, men jag är ute efter VINNARBRA. Tror den aboslut kan bara det, bara jag får höra hela låten. Bah, hade hoppats på att få bjucka på en femma redan vid första lyssningen, men det får duga med en fyra så länge.
(UPDATE: Den blir bättre efter några lyssningar och den får gärna vinna, men det är fortfarande "Falling" som fångat mitt mellohjärta och är min favorit i finalen, trots att jag vet att den inte kommer vinna. Otippat!)
4/5
 
TROR går till final: Sjukt svårt. Kan bli i princip vilka som helst förutom Sylvia och Terese. Gissar på Ullis och Behrang Miri, men att Ralf nog kan få lots of rockröster och sno någon av finalplatserna.
HOPPAS går till final: Ulrik och Behrang Miri
 
TROR går till AC: Den av Ullis, Behrang Miri och Ralf som inte går till final + Robin Stjernberg
HOPPAS går till AC: Robin Stjernberg och Lucia Piñera

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0