Mello 2013 - Deltävling 1, Karlskrona


Jag hade egentligen tänkt vänta med att skriva mina omdömen tills på lördag då studioversionerna dyker upp på svt.se, men jag ångrade mig. Tror istället att jag skriver ett omdöme idag och sen uppdaterar jag inlägget på lördag om jag ändrat mig efter att ha hört hela låtarna. Då slipper det bli så många inlägg om samma sak som ändå ingen annan än jag själv bryr mig om att läsa.
 
 
Måste först slänga iväg en känga till SVT. Jag menar herrrrrregud, är det verkligen så svårt att lägga ut sneakpeaksen i tid? Samma visa varje år! Där sitter man lagom till klippen ska läggas upp, i början går det relativt snabbt mellan uppladdningarna och sen sitter man och klickar på refresh stup i ett tills det efter några timmar kommer ett nytt klipp. En har väl fått psykbryt för mindre i sina dar! 
 
HÄR kan man i alla fall kolla på 60sek-klippen.
 
Aja. Här kommer mer gnäll pga besviken på startfältet.
 
1. David Lindgren - Skyline
Tycker väldans mycket om denna låt. Jag väntade mig en låt som lät i princip likadant som Shout it Out, och det var precis vad det var också. Det ser ut att vara ett hemskt snyggt nummer - bra dans, sången sitter och det känns liksom påkostat. Det är inget tjafs, om en säger. Låten överlag känns starkare än Shout it Out, och då tyckte jag ändå jättemycket om den. Blir hemskt besviken om denna inte går direkt till final, särskilt i detta svaga startfält.
(UPDATE LÖRDAG: Älskar den fortfarnande, heja heja!)
4/5
 
2. Cookies N Beans - Burning Flag
Jag vet inte, jag tycker bara den här låter så himla tråkig. Vet inte ens vad jag ska skriva. Det låter bara väldigt... meh. Glömmer melodin lika snabbt som den slutat. 
(UPDATE LÖRDAG: Tyckte låten växte lite när man hörde hela studioversionen, men refrängen är fortfarande för tråkig för att jag ska orka höja betyget.)
2/5
 
3. Jay-Jay Johanson - Paris
För creddigt för min smak. Gillar vanligtvis inte musik i fransk stil och detta är inget undantag. Det låter inte DÅLIGT, men bara....nej.
(UPDATE LÖRDAG: Som sagt, den är inte DÅLIG, men i mina öron låter det mest bara same-same hela tiden och jag lessnar på en gång.)
2/5
 
4. Mary N'Diaye - Gosa
Detta är nog min största besvikelse. För det första trodde jag att det skulle vara en engelsk låt eller nåt, och att Gosa var nåt typ hittepå-ord eller ett ord på nåt afrikanskt språk eller så. Så bara är den svensk och hon sjunger "Gosa" 105 gånger under tre minuter? Vatusan? Jag väntade mig liksom en ny "Big Dreamer", älskar ju den! Sen läste jag att den skulle vara en typisk barnfavorit och likna Frida ft Headline's "Upp och hoppa", så jag fick tillbaka hoppet lite. Älskar ju både "Upp och hoppa" och dagispop! Men nähepp. Den sög. Av det lilla man får höra, i alla fall. Dessutom sjunger hon hemskt surt på tok för ofta. Så himla synd, du kan så mycket bättre, Mary!
(UPDATE LÖRDAG: Det låter ju bättre i studioversionen pga slipper alla sura toner, men alltså... nej)
2/5
 
5. Eric Gadd - Vi kommer aldrig att förlora
Denna hade jag inga särskilda förväntningar på från början, men sen jämförde någon den med Patrik Isakssons tidigare mellobidrag och jag tänkte bara "HERRRRRREGUD!!!!!!!!" och längtade nåt så in i norden. Men liksom... Detta var ju verkligen ingen "Faller du så faller jag" eller "Under mitt tunna skinn"? Ser liksom noll likhet med dessa. HUR SOM HELST så tycker jag ändå den är helt okej. Älskar pianoklinket och låter låter liksom... skön. Kan tänka mig att den växer efter att man fått höra studioversionen några gånger. 
(UPDATE LÖRDAG: Har gått och nynnat på den här i princip hela förmiddagen, faktiskt. Låten växte ännu ett snäpp när jag fick höra studioversionen också! Falsettbryggan är fantastisk! Denna + David och Annas låtar är de enda låtar jag bryr mig om ikväll.)
3/5
 
6. YOHIO - Heartbreak Hotel
Var himla nyfiken på denna låt, men den var ju inget speciellt? Får inget grepp om melodin, glömmer den på en gång. Synd, hade hoppats på nåt skojigare än så. Har ingen koll på YOHIO, men tydligen sjunger han annars låtar i mer japanskt stuk, så varför ställer han då upp med den här låten? Hade väl varit jättespänannde med japanska influenser i en mellolåt, det har väl ändå aldrig hänt förut?
(UPDATE LÖRDAG: Tycker fortfarande låten är en himla dussinlåt. Han sjunger ju bra, men jag kommer bli hemskt lack om han snor en finalplats framför David eller Anna.)
2,5/5
 
7. Anna Järvinen - Porslin
Detta är alltså låten som Anna skulle sjunga ifjol, men hon hoppade av och ersattes av David Lindgren. Därför lite skoj att båda nu tävlar i samma deltävling! Den här låten har blivit väldigt hypad på schlagerbloggar, alla verkar älska den och tippar att den går direkt till final tillsammans med David. Synd att man hör så väldigt lite av hur låten låter på 60sek-klippet, hade nog fått mer grepp om den om man fått höra den första minuten istället för den sista. Sen är det svårt att tippa när själva scenframträdandet ser så hemskt tråkigt ut, men låten verkar helt klart vara en keeper! Älskar aah-aah-aah:et och stråkarna, gåshud tamejtusan! Ska bli spännande att få höra hela låten.
(UPDATE LÖRDAG: Fortfarande lika fin! Heja!)
4/5
 
8. Michael Feiner & Caisa - We're Still Kids
Vet inte riktigt vad jag tycker om detta. Blev lite besviken eftersom förväntningarna var högre, men det är ju inte dåligt. Vill höra hela låten här också för att få någon riktig uppfattning. Spontant känner jag mest att jag blir lite putt om den snor David eller Annas finalplats, men jag vet inte. Den verkar ju klart catchy! Tror det är en växare. Men då måste hon sjunga bra live. Har läst att det lät hemskt på ett av dagens rep så hon fick hjälp av en körsångeska andra gången, men ja. Vi får la se hur det blir på lördag.
(UPDATE LÖRDAG: Den gör sig ju klart bättre i studioversion på hög volym med bra högtalare. Så är den faktiskt nästan en fyra för mig. Men live, njä.)
3/5
 
TROR går till final: David Lindgren och Anna Järvinen (eller så kniper Feiner & Caisa en av platserna, troligen Annas i så fall) YOHIO. Eventuellt Feiner & Caisa, men YOHIO leder av någon anledning alla omröstningar så det ser ju dessvärre ut som att han går direkt till final. Skit.
HOPPAS går till final: David Lindgren och Anna Järvinen, för bövelen!
 
TROR går till AC: Michael Feiner & Caisa och... gud vad svårt. Kan vara vem som helst, egentligen! Kanske YOHIO. Eller Mary.
HOPPAS går till AC: Eric Gadd. Det är la den enda.
 

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0