ESC 2014: Semifinal 1


Vad bra det gick för mig att skriva USA-uppdateringar... not! Åkte tidigt på morgnarna, kom hem sent på kvällarna och vips så åkte vi hem. Så så var det med det. Dessutom började jag skriva detta inlägg för ca en vecka sedan, var nästan klar när jag råkade gå till en ny sida och vips så var nästan allt av inlägget borta. Kul! Nu har jag samlat ork att skriva nya omdömen i alla fall.
 
 
Nu börjar det närma sig Eurovision-tider! Så sjukt snabbt tiden går, tyckte jag nyss såg mellofinalen? Sen är ju Eurovision satt rätt tidigt i år, första semin är redan 6:e maj. Det är alltså den semin som Sverige tävlar i. Tänkte att det var dags att skriva ett litet utlåtande! Är väldigt dåligt inlyssnad på låtarna ännu, så närmare semin gör jag säkert ett nytt inlägg med lite ändringar. Hur som helst. Nu kör vi.
 
1) Armenien: Aram Mp3 - Not alone
Vi öppnar starkt med favorittippade Armenien. Förstår varför så många tror den kommer sopa banan med alla i finalen, det är en "riktig" låt som låter väldigt 2014, och han verkar dessutom sjunga bra live efter vad jag hört från andra klipp. Jag är lite svag för "om-detta-var-en-film-så-skulle-denna-spelas-när-någon-blir-jagad-av-en-mördare-i-en-skog-i-mörkret"-låtar, så denna går ju förstås hem hos mig. Alltså stråkarna? Dubstep-trummorna? Dör, vad bra. Frågan är hur den funkar på scen? Hoppas de kör på mörk, läskigt och småobehagligt, inget fjös. Tror mycket hänger på scenshowen, blir det fel så tror jag den faller helt platt, men blir det rätt så har den absolut häng på vinst. Ska bli spännande att se!
 
Final? Ja
Betyg:
 
2) Lettland: Aarzemnieki Cake to bake
Så till låten som ligger sist på ca alla fanmade topp 37-videos på youtube. Mår verkligen lite psykiskt dåligt av detta? Orkar inte om folk tycker det är *roligt* och röstar vidare det till final. Vissa människor verkar på riktigt tycka detta är "gulligt" och "glatt", men allt jag kan tänka är att de är höga på hash-brownies som de sjunger om att de bakar? Ugh. Så pass skumt och konstigt. Kostigast var nog i "Inför ESC" på SVT när Christer Björkman tippade att denna skulle sluta topp 10 i finalen och jämförde den med Maltas låt ifjol? Skrattar. Högt. Detta är alltså mannen som bossar över Mello. Blir rädd. Blir dock ännu mer rädd om han har rätt. Maltas låt var gladpop som ville låta Train men inte nådde riktigt ända fram. Detta är bara skräp samt sjukt obehagligt. Försvinn.
 
Final? Nej
Betyg:
 
3) Estland: Tanja Amazing
Hej Loreen-plagiat. Nej men seriöst, detta är så uppenbart superinspirerat av Loreen och Euphoria? Samma typ av låt (dock är denna förstås mycket sämre), tjej med lugg och långt hår, barfota, contemporary-ish dans tillsammans med en manlig dansare, enkel scenografi. Skäms lite när det är SÅ uppenbart? Okej att knycka någon grej, det gör ju folk hela tiden, herregud. Men så mycket? Kom med något nytt istället. 
 
Om man lyssnar bara på låten, så är den väl helt okej. Gillar dock verserna mer än refrängen. Hon sjunger bra live trots all dans (hon är tydligen musikalartist, vilket förklarar saken). Lite tråkigt dock kan jag känna. Fastnar liksom inte riktigt.
 
Final? Ja Nej. Tror någon av solotjejerna med hyfsade men rätt anonyma låtar kommer missa finalen, och ska jag gissa på vilken av Estland, Ukraina eller Montenegro det är så tror jag nog Estland drar det kortaste strået..... Eller så hamnar den topp fem i finalen. Så svårtippat!
Betyg:
 
4) Sverige: Sanna Nielsen Undo
Jag har ju nördat ner mig riktigt rejält och kollat exakt 240st "my top 37 esc 2014"-videos på youtube och fört statistik och allt på vilket plats Sanna hamnat, haha. Mycket intressant dock! Kollade alla videos jag kom över fram tills jag åkte till USA, sen kom jag av mig samt skaffade ny dator så det var för svårt att komma ikapp så jag gav upp. Det ser dock mycket lovande ut, av de jag kollat så har hon hamnat etta i de allra flesta videos, dvs 61st, tvåa i 49st och trea i 27st. Hon låg topp 5 i 174st (!), dvs i ca 73% av alla videos? Galet ju. Dock ska jag säga att flera säkert var gjorda av samma person (både där hon hamnade högt och i där hon hamnade lågt), och alla låtar hade inte släppts ännu när vi reste bort. Armeniens låt hade t ex ännu inte släppts. HUR SOM HELST så är jag en statistiknörd och tycker sånt här är skoj, så det känns ju trevligt att den verkar gå hem i Europa. 
 
Så spänd på hur scenshowen ska se ut i Köpenhamn. Tydligen var de tvungna att skippa kristallerna då det inte fick hänga saker från taket, men de kanske kunde lösa det på annat sätt närmare maj. Ljusspottarna ska bli fler, numret maffigare och Sanna går från byxdress till klänning. Hoppas verkligen det blir bra och känns eurovision-lyxigt! Vet att det är lätt att bli hemmablind, men kan inte tänka mig att hon hamnar utanför topp 10 i finalen, känns liksom gjuten i topp 5. Just det där att jag tror hon kommer plocka småpoäng hos i stort sett alla länder, det gör SÅ mycket för slutresultatet (hej Carola och Eric Saade). Även att det är en så pass direkt låt, man får liksom grepp om den redan vid första lyssningen vilket jag sällan får med andra låtar.
 
Heja!
 
Final? Ja
Betyg:
 
5) Island: Pollapönk No Prejudice
Detta var ett av de första ESC-bidragen som släpptes, och jag minns att jag var så sur när jag hörde den, Island brukar ju skicka bra låtar. Men nu har den liksom växt på mig? Haha. Särskilt när den översatts till engelska så jag förstår budskapet (BRA!). Sån banal melodi och allt är så knäppt, men jag är lite charmad....... Älskar höjningen, haha! Och regnbågsfärgerna. Ser hundra gånger hellre att detta går till final än skräp-Lettland. Denna är ju i alla fall vettig. Tror den är rätt chanslös, dock. I de videos jag sett så har denna och Lettland turats om att knipa sistaplatserna, så... Men men, vi får se!
 
Final? Nej
Betyg: (är så generös, haha!)
 
6) Albanien: Hersi - One Night's Anger
Typisk eurovision-ballad som går mig obemärkt förbi. Hon sjunger bra, låten är okej, men glömmer den så fort den tar slut. Tråky. 
 
Final? Nej
Betyg:
 
7) Ryssland: The Tolmachevy Sisters - Shine
Skapligt bottennapp om man jämför med Rysslands bidrag ifjol? Men tur är väl det, för jag vill INTE att det blir eurovision där 2015. Detta känns ju bara SÅ daterat? Skulle lika väl kunna ha tävlat för tio år sedan, liksom. Och videon på det... Gud. Undrar hur det ser funkar live, dock. Då kanske den växer lite. Men näe, inte min kopp te. 
 
Final? Ja (tror det går hem hos vissa av någon anledning?)
Betyg:
 
8) Azerbajdzjan: Dilara Zazimova Start a fire
Alltså, jag tycker ju denna är rätt vacker. Liksom falsetten i "maybe"-bitarna, stråkarna och allt moll:igt. Saknar dock fjolårets "Hold me", älskade den. Men DÖR om man ska behöva genomlida ännu ett Eurovision i Baku. Hoppas verkligen inte denna vinner... Ser dock mycket fram emot att se hur scenshowen blir! Hoppas på kalla färger, vacker långklänning och sorg i blicken.
 
Final? Ja
Betyg:
 
9) Ukraina: Marija Jaremtjuk Tick-tock
När låten släpptes för ganska längesen var jag måttligt impad, nu har det dock släppts en ny version som jag gillar mycket bättre! Denna börjar lite lugnare och är liksom mer suggestiv. Liksom kusligare. I like it. Den har gått från att vara en typisk ESC-dänga till att kännas mer modern och vara i lite samma stuk som Armeniens låt. Fortfarande inget jag hejar på, men den får gärna gå till final.
 
Final? Ja
Betyg:
 
 
10) Belgien: Axel Hirsoux Mothers
Årets kräkmedel. Men seriöst, jag skäms ihjäl! SÅ kletigt, och så det här att de försöker tvinga ner *känslan* i halsen på en med alla inzoomningar på känslosamma kvinnor, den superklyschiga texten och stråkarna. För att inte tala om dansaren i bakgrunden. Lägg av. Dessutom är texten djupt obehaglig? Känner mest Norman Bates/Norma Bates-vibbar. Hu. Det värsta är att jag tror detta kommer gå hem i stugorna på flera håll i Europa? Dör. Hoppas jag har fel! 
 
Final? Ja :(
Betyg:
 
11) Moldavien: Cristina Scarlat - Wild soul
Alltså, detta är ju inte dåligt eller så. Jag menar, hon sjunger bra och låten känns hyfsat modern i ESC-mått mätt. Dock tilltalar mig detta exakt 0%? Vet inte. Känner bara snark? Inte min kopp te, helt enkelt. Dör dock ej om den går till final, fattar om andra gillar det.
 
Final? Ja
Betyg: 
 
12) San Marino: Valentina Monetta Maybe
Men kan de bara SNÄLLA sluta skicka Valentina varenda himla år eller?! Det funkade inte de andra två gångerna och lär inte göra det i år heller med denna skräphög till låt. Gillade faktiskt fjolårets låt (trots skumma videos och scenframträdanden), men detta är ju bara pinsamt? PRATPARTIET?! Trodde det fenomenet var ancient history. Videon är dock värst. Mår verkligen dåligt när jag ser den, liksom sandskrivandet och Valentinas over-acting? Hjälp. 
 
Final? Nej
Betyg: 
 
13) Portugal: Suzy Quero ser tua
Haha, detta är ett litet guilty pleasure hos mig?! Hon sjunger så surt och ansträngt och scenshowen är så dålig och allt är bara pinigt, men melodin är så catchy och glad? Älskar ju glad karnevalpop! Åh, tänk om bara någon annan hade sjungit den och om de fått till en lyxigare scenshow, då hade detta lätt varit i final! Seriöst. Tror det blir svårt att nå dit i år, dock...
 
Final? Nej
Betyg: 
 
14) Nederländerna: The Common Linnets Calm after the storm
First of all: HUR perfekt startnummer? Precis efter den glada karnevalpopen ju. Älskar verkligen denna låt. Vet att många älskade Anouk ifjol, och jag tyckte också den typ första minuten av den bra jättebra, sen lät den exakt likadant i två minuter till så jag lessnade innan den var färdig. Egentligen lider väl denna av samma problem, det händer inte så mycket liksom. Men för mig så gör det inget i detta fall! SÅ skönt avbrott efter allt eurovision-spektakel. Så fin melodi, och så oväntat med en countryballad? Haha. Lovely! Heja!
 
Final? Ja
Betyg:
 
 
15) Montenegro: Sergej Ćetković Moj Svijet
Denna hade all potential i världen för att bli min absoluta favoritlåt i år. Bryter ihop av introt, så vackert!!! Blir helt ärligt nästan tårögd. Versen är också superfin, åh. Sen kommer refrängen och bromsar upp det hela lite. Den är fortfarande jättebra, men ingen fullpottare. Serbiens låt från 2012 är fortfarande min bästa balkanlåt of all times, men denna är bannemig inte långt ifrån. Så sjukt nyfiken på hur detta kommer se ut live! Videon är ju fantastiskt fin, så hoppas man får samma känslan av liveframträdandet. Dock så konstigt slut på låten? Så abrupt. Oh well. Dör lite om denna ej går till final!
 
Final? Ja
Betyg:
 
 
16) Ungern: András Kállay-Saunders - Running
Vi avslutar men ett annat favorittippat land. Jag tycker verserna och så där är rätt bra, han verkar sjunga bra live, men har så svårt för Running-biten. Dessutom tycker jag liveframträdandet är en enda big SNORE. Blir dock säkert bättre i eurovision, men ändå. Men alltså näe, tycker verkligen lite låten är all that. Vet inte vad mer jag ska säga än att jag är säker på att den går till final och säkert topp 10 i finalen. 
 
Final? Ja
Betyg:
 
 
Vad tycker ni då? Är ärligt nyfiken! Hit me!
 

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0