ESC 2014: Semifinal 2


 
 
 
Det närmar sig, hörni! Iiih! Återkommer framöver med ett inlägg om Big Five + Danmark.
 
1) Malta: Firelight - Coming home
Oj, här vill man tydligen låta Mumford & Sons! Detta är nämligen som en slags light-variant av "I will wait". Tycker den är helt okej, sångaren sjunger tokbra och så, men tycker inte låten riktigt lyfter? Och sen kommer ett supermalplacerat stick ifrån ingenstans och bromsar upp låten helt. Varför? Näe, jag gillade nog fjolårets låt bättre även om den också var en light-variant, fast på "Hey soul sister". Blir detta maffigt på scenen så tror jag dock den blir farlig! 
 
Final? Ja
Betyg: 
 
 
2) Israel: Mei Feingold Same heart
Ännu en favorittippad låt, dessvärre inte hos mig. Gillar "we don't beat from the same heart"-biten samt höjningen, men det är väl också typ allt... Fattar att denna kommer promenera till finalen, men det är inte min kopp te. Saknar Harel Skaat! Kom tillbaka med en Milim II, tack!
 
Final? Ja
Betyg: 
 
 
3) Norge: Carl Espen Silent storm
Under tiden semifinalerna höll på i Norge, så hörde jag så mycket om denne Carl Espen som alla trodde skulle vinna och ta hem eurovision. Måste säga att jag blev mäkta besviken när jag såg scenframträdandet? Alltså jag gillar denna typ av låtar annars, fattar att det ska vara enkelt och stå-rakt-upp-och-ner och *ärligt*. Men maken till snarkigt framträdande? Carl ser ut som en rädd liten hare, han mumlar ibland texten och dessutom låter det stundvis surt. Det är inte DÅLIGT, det är en jättefin låt och så där, men kan verkligen inte tänka mig att denna skulle gå och vinna eurovision? Men men, jag har haft fel fler gånger.
 
Final? Ja
Betyg: 
 
 
4) Georgien: The Shin & Mariko - Three minutes to earth
Jag älskae Georgien ifjol. Verkligen ÄLSKADE. Lyssnar på den fortfarande. Dör av stämmorna och allt. Så ba följer de upp det vackra med...... detta?! Detta är ju INGET. Bara superschitzo och obehagligt. Ett gäng hippies som jammat lite och klämt ur sig demonernas officiella themesong. Blir verkligen djupt rädd när jag hör denna, känns som at apokalypsen är nära. Hu.
 
Final? Nej
Betyg: 
 
 
5) Polen: Donatan & Cleo My Słowianie (We Are Slavic)
Okej, vet att många älskar detta men detta är 0% min kopp te. Universums jobbigaste röst trallar världens tjatigaste melodi. Hu. Ingen hit hos tant Hanna, inte.
 
Final? Ja
Betyg: 
 
 
6) Österrike: Conchita Wurst Rise like a phoenix
Älskar så mycket med detta. Främst att det inte är plojigt, utan är en SERIÖS låt! Så viktigt! En dragartist som sjunger FABULOUS och framför en riktig låt utan krusiduller. Älskar älskar älskar ALLT - förutom just låten. Så sorgligt! Vill tycka om den, men fastnar prick aldrig. Vet att många älskar att den låter Bond:ig, och det gör den ju förvisso, men näe, jag tycker låten är dötråkig. Och tänk då att jag älskade "Waterfall" som resten av Europa verkade tycka var jordens segaste. Skulle säga att låten är en tvåa, men resten är en femma. Så summa summarum får det nog bli en trea.
 
Final? Ja
Betyg: 
 
 
7) Litauen: Vilija Matačiūnaitė - Attention
Jippi. Litauen a.k.a. Landet Som Aldrig Någonsin Skickat En Bra Låt Till Eurovision. Eller där ljög jag, för jag älskar "Eastern european funk"...... Men ändå.
 
Gud, skämt så mycket? Hon sjunger så DÅLIG, låten vill låta supermodern med allt "stammande" och dubsteppande. Skäms så mycket. MEN älskar "I'm gonna make you make you fall"-biten? Haha, tycker den är fantastisk! Men det är också det exakt enda bra med detta skräp. Får panik när hon sjunger "Attention" för det låter så ansträngt och obehagligt. Vill säga att detta inte går vidare till final, men sen kommer jag att tänka på att "Love is blind" inte bara gick till final, utan även slutade på fjortonde (!!!!!) plats där. Det är verkligen det sjukaste ever, när man tänker efter. Därför lär väl denna smörja också gå vidare, kanske lurar de någon att detta är hippt och modernt. Vägrar dock officiellt tippa det!
 
Final? Nej (säger vi)
Betyg: 
 
 
 
8) Finland: Softengine Someting better
Nu. Nu är det Hanna-musik. Detta är nämligen hands down min absolut bästa låt i år. SÅ sjukt bra. Dör lite. Det är liksom en riktig låt? Det låter liksom inte som gjort för ESC, utan det är på riktigt. När jag sedan fick reda på lite backstory så blev den om möjligt ÄNNU bättre. Liksom tänk detta.
 
1) Bandet består av ett gäng 17-19-åringar
2) De har skrivit låten själva
3) Det är deras allra första singel
4) Sångaren är tydligen 17 (!) och sjunger fantastiskt
5) Låten är galet bra uppbyggd, allt i låten känns liksom så proffsigt och genomtänkt
 
Bryter typ ihop? Detta påminner så mycket om State of Drama för mig. Liksom ett band som kommer från ingenstans och bara vinner mig över med en guldlåt.
 
Kan verkligen inte få nog av denna låt, lyssnar på den prick jämt. Den börjar snyggt med en lugn vers, sen kommer trummorna lagom till sticket och bygger upp till refrängen och sen ba EXPLODERAR refrängen. Sen kommer en pampigare vers med snygga melodiändringar som gör att låten växer snyggt, sen refräng igen och sen WOAH-WOAH-körer tillsammans med en sånt sjukt snyggt stick. Kan inte ens förklara, det är bara så VÄLGJORT, alla små finesser som gör så att låten växer på bästa möjliga sätt. DÖR! Kommer verkligen hoppa från någon högt om detta ej går till final. Hade jag fått rösta i den semin så hade jag röstat ihjäl mig. 
 
Heja!!
 
Final? Ja (mest för att jag vill att den gör det, kan mycket väl sluta typ 12:a i semin också...)
Betyg:  
 
 
9) Irland: Can-linn feat. Kasey Smith Heartbeat
Hej Danmark-ripoff! Kan verkligen inte sjunga på denna utan att råka börja nynna på "Only teardrops". Detta är en helt okej låt, men en kan ju inte låta bli att jämföra den med fjolårets vinnare och så bra är den ju inte. Vet knappt ens vad mer jag ska skriva. Den är bara helt okej. En axelryckning. Tror den går till final, men väl där så skulle jag inte bli förvånad över om det blir ytterligare en bottenplacering. Det är inte det att den är dålig (för det är den verkligen inte), utan för att jag tycker den känns anonym och inte något man röstar på. Den faller mellan stolarna. Så tror jag.
 
Final? Ja
Betyg: 
 
 
 
10) Vitryssland: Teo Cheesecake
Detta är mycket... märkligt. Och smått obehagligt. Särskilt videon, för det enda jag kan tänka på när jag ser den är kräket Robin Thicke. Spyr. Samtidigt är ju låten lite annorlunda och småcatchy? Bah. En tvåa kan jag väl vara generös och ge i alla fall.
 
Final? Nej (eller jo, det tror jag visst att den gör, men vägrar tippa denna till final och behöva ta bort ja:et på Finland...)
Betyg: 
 
 
 
11) Makedonien: Tijana Dapčević To the sky
Ännu en helt okej låt, men som känns alldeles för anonym för att få någon vidare bra placering i finalen. Vet inte vad jag ska säga, och det är väl inte jättepositivt. Jag bryr mig liksom inte.
 
Final? Ja
Betyg: 
 
 
 
12) Schweiz: Sebalter Hunter of stars
Haha, denna råkar jag tycka är lite småtrevlig...... Gillade Schweiz låt förra året mycket bättre och den missade ändå finalen, så jag antar att denna inte heller går hem i Europa, men trevligt trallig är den i alla fall! Trots att den är sjukt svår att sjunga med i pga sångarens totalt värdelösa engelska.
 
Final? Nej
Betyg: 
 
 
 
13) Grekland: Freaky Fortune feat. Risky Kidd Rise up
Here's the deal: Jag förstår om folk gillar detta. Det låter väldigt 2014. Men detta är verkligen 0% Hanna-musik. Gud, maken till tjatig och monoton låt! Hu. Pluspoäng för hunkgäng. 
 
Final? Ja
Betyg: 
 
 
14) Slovenien: Tinkara Kovač Round and round
Meh. Det var väldans var många klassiska eurovision-meh-låtar det är med och tävlar i år? Hm. Gillar refrängen, men det hela känns ju väldigt anonymt och snarkigt. Igen: det är inte dåligt, men jag bryr mig inte om den. En oförarglig liten bit.
 
Final? Nej
Betyg: 
 
 
 
15) Rumänien: Paula Seling & Ovi Miracle
Blev SÅ besviken när jag hörde denna första gången. Älskade deras "Playing with fire" för några år sedan, och hoppades på något som var minst lika bra. Dessvärre bidde det inte riktigt så. Nu när jag lyssnat in mig på den är den ett littet guilty pleasure hos mig, trots den skitdåliga produktionen och tantiga melodin. Grejen är den att jag älskar versen och man blir så peppad på refrängen, och så blir man bara besviken. Aja, de sjunger hemskt bra i alla fall, vilket ju är ett megaplus.
 
Final? Ja
Betyg: 
 
 
 
Det var jag, det. Ni då?
 

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0