Mello 2014: Deltävling 3


 
 
 
Tjiho, så var det torsdag igen! Dock har ca alla schlagerbloggar tokratat denna deltävling... Men som jag säkert nämnt förut, så brukar jag känna mig lite som en svensk Thomas Lundin (ni vet, han finlands-svensken i "Inför ESC" som alltid ger femmor till låtar som alla andra ger en etta). Känns därför rimligt att jag kommer älska detta startfält. Vi får se, helt enkelt! Lyssnar gör ni HÄR.
 
1) Outtrigger - Echo
Detta är lite obehagligt? Burarna. Moll. Growlet. Har läst något om masker och tvångströjor. Så skraj. Men detta lär ju gå vidare till final. Rock + growl är väl poppis vad jag har förstått. Inte min kopp de dock. Eller, allt utom growlpartierna går bra. Får se om jag mjuknar lite när jag får höra hela låten på lördag. Mycket möjligt.
 
 
UPPDATERING 15/2: Haha gud, growlet som inleder låten... Skvitter ihjäl varje gång. Älskar DN:s Hanna Fahl för att hon kom på att verserna låter precis som Bengtzings "Alla flickor". Har svårt att tänka på nåt annat än den liknelsen under hela låten. Tycker även att refrängen påminner om Nickelbacks "Hero". Förlåt Outtrigger, vet att det ligger i tiden att spy galla över Nickelback, men det gör inte jag så det där var menat som något positivt.
 
Den växer vid varje lyssning. Synd att growlet ska in och paja, samt att låten låter likadant i stort sett hela tiden. Dock gjuten i final. Höjer från 2,5 till 3,5.
 
Tippning: Final
Hoppas: 5:a AC
Betyg:
 
 
 
2) EKO - Red
Förstår de som säger att sångerskans röst inte riktigt passar till denna typ av 80-tals-synth-pop. Skulle vara någon sprödare röst, tänker mig typ Chvrches. Tycker detta ändå är rätt trevligt. Är lite svag för denna genre (minns när jag hörde Chvrches "The Mother We Share" på radion en dag och blev störtförtjust och försökte i panik leta rätt på den utan att varken veta vad den hette eller vem som sjöng). Den är dock inte lika bra som jag hoppats. Synd, hade verkligen hoppats 2014 skulle vara året då webbjokern/svensktoppen nästa gick till åtminstone AC! Känns inte precis så just nu.
 
UPPDATERING 15/2: Tycker fortfarande att detta är en trevlig bit. Synd att den känns som en gjuten åtta, hade som sagt varit trevligt med en AC liksom bara för att visa att alla jokrar inte är skräp.
 
Tror: 8:a
Hoppas: AC 6:a (AC vore trevligt, men efter studioversion-lyssningen fick jag andra favoriter, så det fick bli så här)
Betyg:
 
 
3) Oscar Zia - Yes We Can
Hade så sjukt höga förväntnignar på denna. Tänkte mig en uppföljare till Oscars fantastiska "Without U". Detta låter dock ca 0% som "Without U", men det gör inte så mycket. ÄLSKAR nämligen 90-tals-pojkband-influenserna? Alla som känner mig bör veta att jag är en true buyband-lover, så ingen är nog superförvånad över att detta går hem hos mig. Har dock sen X-Factor haft problemet att jag ej kan bestämma mig för ifall jag vill gifta mig med Oscar eller adoptera honom... Det senare känns minst gubbsjukt, så vi klubbar det.
 
HUR SOM HELST, även om jag jättegillar detta så är jag lite putt över att man inte skickade in "Without U" istället... Älskar den så mycket. Hade varit topp tre i finalen! (Säger vi)
 
UPPDATERING 15/2: Sjutusen plus i kanten för tonartshjöningen! Förstås. Och ja, vad ska jag säga. Totalälskar detta. MÅSTE gå till final. Fatta. Höjer från 3,5 till 4.
 
Tror: Final
Hoppas: Final
Betyg:
 
 
4) Shirley Clamp - Burning Alive
Äe, nu får ju lägga av Shirley. ÄLSKAR henne som person, musiklekprogram a la Så ska det låta och Doobidoo blir t ex alltid ca 200% roligare när hon är med. Men Shirley, detta är alltså tredje gången i rad du ställer upp med en tråklåt? Varför, undrar jag? Sen har jag tyvärr utvecklat någon sorts allergi mot hennes röst de senaste åren. Lite synd. Men men. Snark.
 
UPPDATERING 15/2: Haha, gudars vilken uppryckning från enminutsklippet? Vet att proffsen totalt räknat bort denna, men jag vet inte om jag skulle göra det? Helt plötsligt tycker jag denna inte alls är lika kass som "I thought it was forever" och "Med hjärtat fullt av ljus". Får fortfarande lite utslag i armvecken av Shirleys röst, men tycker ändå denna är rätt bra. Dock hemskt svårtippad. Känns som den lika gärna kan hamna fetsist som att den kan gå direkt till final. Puh. Aja, jag tokhöjer från 1,5 till 3.
 
Tror: 7:a
Hoppas: 7:a 5:a
Betyg:
 
 
5) State of Drama - All We Are
SOM jag har haft ångest över detta. "Falling" var ju min absolut bästa låt förra mellon, och min mest spelade låt under 2013, men deras debutalbum var dessvärre mest bara skräp... Hade därför hemskt låga förväntningar på årets låt, då inget ju kan toppa "Falling":
 
Och vad gör jag? Jo, faller pladask. Är så kär i refrängen? HELT min påse. Och de som skrev att detta lät One Direction slog huvudet på spiken. Refrängen hade suttit som en fläskläpp på 1D's senaste album. Vilket är 100% positivt! Älskar One Direction.
 
Är dock inte särskilt förtjust i sångarens dåliga engelska samt hans sätt att sjunga verserna på. Men det skiter jag i, vill se detta i final! Please! Gimme!
 
UPPDATERING 15/2: En tonartshöjning här med??? ÄLSKAR att det är så många tonartshöjningar i år. Eller *många*, men i de flesta låtar jag bryr mig om i alla fall. Och en sån sjukt bra tonartshöjning, vill att låten ska gå så hela tiden. Lyfter låten så mycket. Hoppas folket fattar att jag behöver denna i final. Hoppas.
 
Tror: AC 6:a (usch, magkänslan säger mig att denna åker ut redan i första omgången... panik, hoppas jag har fel)
Hoppas: Final
Betyg:
 
 
6) Cajsa-Stina Åkerström - En enkel sång
Har alltid haft lite svårt för Cajsa-Stinas röst. Men så är det väl inte riktigt min genre heller. Detta är ju inte dåligt, och kan säkert locka äldre röster samt göra en Ellen och gå vidare på att den bryter av så väldigt i startfältet, men kommer bli så upprörd då. Orkar inte om detta går till final. Orkar verkligen inte.
 
UPPDATERING 15/2: Fattar att hon är duktig på det hon gör och att denna kommer bli en svensktopp-favorit, men SNÄLLA jag ber, inte final.
 
Tippning: AC
Hoppas: 6:a 7:a
Betyg:
 
 
7) Ace Wilder - Busy Doin' Nothin'
Vill så gärna gilla detta, liksom cool tjej gör modern musik i mello. Men tyvärr, det går inte riktigt hem hos mig... Gillar sticken (eller vad det är), men refrängen (eller vad det är) blir lite för skränigt för Tant Hanna. Och då gillar jag ändå Icona Pop. Sen tycker jag väl inte att det ser jättesköj ut på scen heller.
 
UPPDATERING 15/2: Trevligt att denna växte i studioversionen! På ett vis kan jag gilla om denna går till typ AC, men samtidigt är jag rädd att den i så fall slår ut något bidrag jag bryr mig mer om (tänker State of Drama)... Svårt det här. Höjer i alla fall från 2,5 till 3,5.
 
Tror: 6:a 5:a
Hoppas: AC
Betyg:
 
 
8) Dr. Alban ft. Jessica Folcker - Around the World
Kan exakt 0st av Dr Albans hits och kan exakt en låt med Jessica Folcker, så att locka nostalgiröster hos mig lär ju inte gå särskilt bra, precis. Visst, det är glatt och Jessica sjunger bra, men detta är så dåligt? Som en mashup av Ace of Base och typ Shaggy. Äe. Lägg av.
 
UPPDATERING 15/2: Den gör sig ju bättre i studioversion där Alban inte sjunger supersurt, men jag bara dör om denna går vidare. Har andra favoriter som förtjänar att gå vidare framför detta skräp.
 
Tippning: 5:a AC (hoppas SÅ att jag har fel)
Hoppas: 8:a
Betyg:
 
 
 Ja, kan hålla med om att det inte är ett särskilt starkt startfält denna vecka, men SÅ farligt tycker jag ändå inte att det är? Tycker snarare de två tidigare delfinalerna har överhypats.
 
UPPDATERING 15/2: Är det inte typiskt att jag nu sitter här och känner att detta är min typ favoritvecka hittills? Gillar nästan alla, mer eller mindre. Vilket också ger mig lite ångest, vill inte att mina favoriter ska åka ut. Blir lätt så hemskt upprörd när sånt händer, nämligen.
 
Vad tycks?

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0