Mello 2014: Deltävling 4


 
 
Sista gänget ut a.k.a. sista chansen att rösta någon av mina favoriter till finalen. Svenska folket, gör mig inte besviken är ni bussiga. HÄR kan ni lyssna samt smygkika.
 
1) Alcazar - Blame It On The Disco
Har aldrig varit någon Alcazar-fantast. Inte så att jag avskyr dem eller nåt, det är bara inte min kopp te. Den enda Alcazar-låt jag riktigt gillar är Stay the night (ja, Not a Sinner är också bra, men det är inget jagg sitter och LYSSNAR på riktigt), och då tog det ändå ett gäng lyssningar innan jag till slut fattade tycke för den.
 
Skulle faktiskt placera denna som min favoritlåt med Alcazar efter Stay the Night, kanske just för att Blame It on the Disco påminner rätt mycket om den. ÄLSKAR för övrigt bauta-discokulan. Så läcker. Samtidigt som jag gillar dettan, så kommer jag bli så lack på lördag när denna slår ut någon av mina favoriter.
 
UPPDATERING 22/2:
Haha, alltså så otippat att jag älskar detta?! Så fantastiskt peppig. Okej då, dör kanske inte om den går till final. Bara den inte gör det på bekostnad av Josef! Men liksom lyssna bara på tonartshöjningen. Dör. Höjer från 3,5 till 4.
 
Tippning: Final
Hoppas: AC
Betyg:
 
 
 
2) I.D.A - Fight Me If You Dare
Aw, minns förr i tiden när vi precis skaffat boxer och jag lyckades hinna med att följa sista säsongen av det (för mig) *exotiska* Fame Factory som alla andra med betal-tv tittade på. Hejade (bl.a.) på Ida. Sångerskan i I.D.A. Kan inte påstå att jag tycker hennes utveckling gått särskilt mycket framåt sen dess, om en säger. Eller ja, hon sjunger fortfarande rätt bra tycker jag. Men detta är ju skräp. Vad hände?
 
OBS att Ida nådde ända till FF-finalen, vilket inte Linda Bengtzing gjorde. Sug på en karamellen en stund. (Minns förvisso inte ifall Linda åkte ut, eller om hon hoppade av pga typ Mello, men ändå...)
 
UPPDATERING 22/2:
Öh, denna blev lite rimligare i studioversionen faktiskt? Låter i alla fall som någon slags låt. Men men.

Tippning: 8:a
Hoppas: 7:a 6:a
Betyg:
 
 
3) Janet Leon - Hollow
Ifjol hade jag Janet som förhandsfavorit, blev i början besviken på Heartstrings men nu är den en av mina absoluta favoriter från fjolårets startfält. Tänkte att om hon ställer upp igen året efter 5:e-platsen i sin delfinal, så bör det ju vara med en rejäl revanchlåt. Den jag satsat mest pengar på i år är just Janet (bara typ 40 spänn, men ändå!), och så får jag detta? Det är ju inte dåligt, men jag har ju liksom suttit här i månader och längtat efter att få höra en vinnarrefräng...
 
Oh well, den kanske blir bättre på lördag, dessutom hade Janes röstproblem under dagens genrep så låten lyfter säkert lite när sången sitter som en smäck också.
 
Men PLUS I KANTEN för dansarna!!!!!! Älskar contemporary-dans mer än livet själv /mvh "So you think you can dance"-besatt.
 
UPPDATERING 22/2:
Älskar att denna gick från torsdagens "...jaha?" till "JAHAAAAA!!!! :D" idag. Älskar detta. Hoppas rösten hunnit repa sig! Dör i "breaking me"-biten, med stråkarna och allt. Mycket trevligt.
 
Dock att mamma utbrast "åh, men denna var ju jättebra?" när jag spelade den för henne, och det är sällan ett bra tecken... Kan ej minnas senast mammas favoriter hamnade högre än typ 6:a i sin deltävling, haha.
 
Mycket fantastisk höjning. Mmmm. Ba njuter. Höjer från 3 till 4,5.
 
Tippning: 6:a
Hoppas: Final (just nu mest pga vill vinna pengar)
Betyg:
 
 
4) Ammotrack - Raise Your Hands
Blir psykiskt spysjuk av detta. Jag kan uppskatta rock, men inte denna typ av pappa-rock. Obs att den beskrivningen gör sig bättre ifall man kan min pappas musiksmak, för exakt alla pappas rockskivor låter exakt precis så där. Tre minuter oväsen. Next.
 
Vänta er därför en 100% upprörd Hanna på lördag när denna röstats vidare till final/AC och petat bort någon av mina favoriter.
 
UPPDATERING 22/2:
Men hallå :( Nej. Okej, den var inte lika mycket oväsen som under enminutsklippet, men jag bara kräks blod om detta går till final. Stick.
 
Tippning: AC
Hoppas: 8:a
Betyg:
 
 
5) Josef Johansson - Hela natten
Denna var en av de låtar jag sett mest fram emot i år. Är så rysligt svag för Josefs "Baby baby", så när jag såg att han skulle tävla med en Boström/G:son-låt så fick en ju ganska (läs: MYCKET) höga förväntningar.
 
Älskar att jag inte blev besviken. Blir denna min nya Falling? Mycket troligt. Behöver denna i final! Make it happen! Är övertygad om att den växer till 4,5 eller 5 efter studioversionslyssningen.
 
UPPDATERING 22/2:
HUR maffig?! Längtar efter att spela detta på maxvolym sena sommarnätter och bara må.
 
Låten är liksom fulländad, det enda som kan stjälpa detta är ju att Josef inte går genom rutan. Är dessvärre lite rädd att det kommer bli just så. Verkar ha varit så under repen i alla fall. Men han sjunger ju alla fall fantastiskt, så det är ju positivt. Åh, snälla låt mig bara få uppleva detta live. Schyrra! Höjer från 4 till 5. Årets första och enda.
 
Tippning: AC
Hoppas: Final
Betyg:
 
 
6) Linda Bengtzing - Ta mig
Älskar Linda Bengtzing! Så mycket! Och vill så gäääärna älska denna *nya* *moderna* Linda också, men tyvärr... Saknar mest bara "E de fel på mig" a.k.a hennes absolut bästa låt enligt mig, lyssnar på den ca jämt.
 
Hoppas den växer i studioversionen... Så konsigt ändå, för Bengtzing + modernt + elektroniskt sound LÅTER ju som den typ perfekta Hanna-schlagern? Tydligen inte. Synd.
 
UPPDATERING 22/2:
Det är ju en hyfsat trevlig bit, men jag skulle ändå placera den längst ner på min favorit-Bengtzing-mellolåt-lista, tyvärr... Dock absolut inte dålig!
 
Tippning: 5:a
Hoppas: 5:a
Betyg:
 
 
7) Ellinore Holmer - En himmelsk sång
Gillar henne. Kräks på låten. Har så fantastiskt svårt för denna typ av klyschig ljuv visballad där man slänger in diverse vackra ord för att det ska kännas så hemskt "innerligt". Hu. Ryser, och inte på det bra sättet.
 
UPPDATERING 22/2:
Nej.
 
Tippning: 7:a
Hoppas: 6:a 7:a
Betyg:
 
 
8) Anton Ewald - Natural
First of all - JÄMMERN vad surt och ansträngt han sjunger, särskilt i verserna. Vet att första repen ofta låter sisådär, men det förstör lite av första intrycket. Låter det så på lördag så vettekatten alltså.
 
Och som exakt alla andra redan sagt, så är detta definitivt ingen ny Begging. Tycker den är bra och så, men jag blev inte alls lika hooked nu som när jag såg enminutsklippet av Begging. Men men, den blir säkert bättre i sin helhet. Har dock som flera andra svårt att se denna som slutvinnare. Samtidigt inte helt omöjligt.
 
UPPDATERING 22/2:
Denna gjorde sig förstås också bättre i studioversion, kanske främst för att Antons röst låter bra där... Men som Schlagerprofilerna m.fl. funderat på: om Anton vinner, hur gör de då med gospelkörerna i slutet? Man får ju inte ha förinspelade körer i eurovision och bara vara typ 6 pers på scen eller nånting. Blir inte mycket gospelfeeling av tre körsångerskor/sångare. Okej att kära State of Drama har lite samma problem med sina "skolkörer" i refrängen, men de har ju i alla fall inte vinstchans så det spelar inte lika stor roll. Anton är däremot väldigt (lite väl?) öppet med att han är in it to win it.
 
Sen att detta ej har chans att vinna tror jag inte längre på. Det är ingen Begging, men kan Anton hålla rösten i styr så...
 
Tippning: Final
Hoppas: AC
Betyg:
 
 
Happ, det var det det. Inte för att vara sån, men just nu längtar jag mest till nästa års tävling. Mellanår, någon?
SCHLAGERFJANTEN

Helt seriöst. Josefs låt är bland det bästa mina öron någonsin hört! Jag är totalt såld.

2014-02-22 @ 17:32:56
URL: http://schlagerfjanten.wordpress.com
SCHLAGERFJANTEN

Helt seriöst. Josefs låt är bland det bästa mina öron någonsin hört! Jag är totalt såld.

Svar: Äkta begravningsstämning + megadepp när han kom SJUA????? Hatar verkligen svenska folket SÅ mycket. Ett pack idioter. Usch.
Hanna Ståhl

2014-02-22 @ 17:33:01
URL: http://schlagerfjanten.wordpress.com

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0