Mello 2014: Min topp 32


 
(Nej, detta är ej någon förhandstippning men min dator är ju kaputt så jag kommer inte åt bildfilen där det står "min topp 32"...)
 
GUD så svårt det var att rangordna i år. Den ca enda som är given är "Hela natten", den är klar etta. Men sen? Alla låta jag gillar, gillar jag ungefär lika mycket. Svårt att sätta någon före någon annan. Samma med de jag inte gillar, jag ogillar de ungefär lika mycket. Känns så dumt att sätta någon låt jag gillar jättemycket på en ganska sketen placering. MEN MEN, så här är den slutgiltiga listan i alla fall.
 
Skriv hemskt gärna vad ni tycker i kommentarerna, älskar att läsa sånt!
 
  1. Josef Johansson - Hela natten
    Well, duh? Perfekt skitbra röst, perfekt text, perfekt melodi, perfekt allt. Kommer väl komma över hans sketna sjundeplats ungefär samtidigt som jag kommer över Sarah Dawn Finers sjätteplats i finalen med Moving On (dvs ALDRIG). Min favoritbit är "[...] hålla om dig natt och dag". Det som händer i melodin under "dag". Ryser. Finns en anledning till att jag enligt mitt konto på last.fm lyssnat på denna över 60ggr sen förra lördagen.

  2. Ace Wilder - Busy Doin' Nothin'
    Nu minns vi torsdagen innan deltävling 3 då jag halvgillade denna men tyckte refrängen var för skränig. Nu vill jag att den ska vinna. Vad hände? SÅ rolig att sjunga med i, känns modernt, ett väldigt svenskt sound (många säger att detta är som en mellomashup mellan Avicii och Icona Pop, håller med), perfekt att gå hem från bussen till (kommer alltid hem snabbare om jag lyssnar på denna när jag går, för jag måste gå så hurtigt för att gå i takt), + att Ace är cool på scenen. I love it. Hoppas den går hem hos internationella juryn bara! 

  3. Oscar Zia - Yes we can
    Pojkbands-sound! Snygg show! Charmtroll till artist! Feelgood-refräng! Full pott! Älskar denna så mycket. Kan inte sjunga med i den utan att tönt-le genom hela låten. Bäst är höjningen och allt shalalala där. Perfekt ryck-upp-dig-och-skit-i-andra-låt *lägger in i min "oh snap"-playlist. 

  4. State of Drama - All We Are
    Minns hur nervös jag var innan jag fick höra låten. "Falling" var ju A+ medan resten av låtarna på skivan knappt ens var godkända, så jag visste inte vad jag skulle vänta mig. Särskilt när han krulltotten sa i någon intervju att de fått förfrågan så sent, så tänkte jag att de bara var inringda i sista minuten för att någon hoppat av eller blivit diskade eller så. Men så kom denna fantastiska lilla låt som låter som hämtat ut valfritt One Direction-album? Så bra! Och så höjning på det. Synd att den ej gick till final, men det förstod jag nog ganska direkt. Det är ju ingen "Falling". Jag blev glad nog över att den tog sig till AC, trodde den som högst skulle sluta femma i sin deltävling. 

  5. Anton Ewald - Natural
    Anton hamnar femma på min topp 32 i år igen, alltså. Har fortfarande dåligt samvete att jag satte "Begging" femma och "Tell the world I'm here" trea (har för övrigt inte ens lyssnat på den sen finalen, medan "Begging" är en av mina mest spelade låtar, såatteee) i fjol. Men, men. Alltså jag hade lika gärna kunnat sätta denna tvåa-trea också för denna är min näst mest spelade låt av alla årets mellolåtar, men det är nåt som saknas ändå? Just i melodin vid "get it get it right" är det FANTASTISKT, men sen händer inget mer? Kan inte förklara, men jag vet precis var det saknas nåt litet extra för att det ska bli en vinnarlåt. Det är heller ingen "Begging" och jag tycker inte den ska vinna, även om jag inte blir sur om den vinner. Dock fantastiskt rolig att sjunga med i! Sånt är viktigt. 
     
  6. Martin Stenmarck - När änglarna går hem
    Älskar denna så mycket, just för att det verkligen låter som Stenmarcks eget sound (säger hon som kan ca alla hans låtar...), det är liksom inte som i fjol när Ulrik fick en låt som lät exakt 0% som Ulrik. upprörd att Linus Svenning gick vidare framför denna, dock väntat. Så snyggt uppbyggd låt, från de lugna "hjärtslagen" i första refrängen, till maffig refräng, till pampig vers, till superpampig refräng, till PERFEKT slutkläm med "jag vill att trummorna ska höras av alla"-biten. 

  7. Sanna Nielsen - Undo
    Ändå att jag sätter denna sjua? Konstigt med tanke på hur mycket jag lyssnat på den hittills. Så tajt är det alltså mellan mina favoriter i år. Denna får gärna vinna, gör mig inget. Dock ingen jag aktivt hejar på heller, men tar den storslam hos internationella juryn så kanske jag slår en pling ändå. Plus i kanten för att den är så HEMSKT rolig att sjunga med i! Minus för bory scenkläder, "undo my sad" (sån ful mening!) samt att jag tycker nåt fattas i melodin. Fortfarande en hemskt bra låt och vinnarvärdig. Min klart bästa Sanna-låt genom åren.

  8. Helena Paparizou - Survivor
    Gillar nog denna och "Undo" ungefär lika mycket, ena stunden älskar jag denna mer och vips ändrar jag mig och tycker om "Undo" mer. Men SÅ glad jag blev när denna gick till final igår. Så värd. Dock lite frustrerad över att denna kunde ha blivit den perfekta låten. Lugn första vers: skitbra. Sen kommer refrängen och börjar SÅ bra, vill typ dö den bra döden av just "JUST CALL ME A SURVIIIIVOR, HAVE TO BE A FIIIGHTER", men sen kommer "gonna let you go, let you go"-partierna och bara bromsar upp hela låten? 100% säker på att det är där skon klämmer, det därför det inte är en promenadseger-i-Eurovision-låt. Så synd. Annars är allt perfekt, både melodi-wise och sånginsats-wise. Jag menar, HUR proffsig är Helena egentligen? Rös under AC-framträdandet igår i sista refrängen när pyrot kommer och hon står där och sjunger skjortan av konkurrentern och ler och ba är en SURVIVOR. Proffs.

  9. Janet Leon - Hollow
    Denna är ju bara för bra i studioversionen alltså. Tycker verkligen det. Särskilt "breaking me"-biten med stråkarna. A+. Min moster var på genrepet i Övik och fick ett löv i nyllet från Janets scenshow, och det lövet fick jag i förskottspresent igår. Ska ta så väl hand om det sköra lilla silkepapper-lövet.  

  10. Alcazar - Blame it on the Disco
    Denna är ju sååå catchy och glad och viktig i finalen, men jag vill inte att den ska vinna... Tycker inte heller verserna är alls lika starka som refrängen. Plus i kanten för fantastisk höjning.

  11. Ellen Benediktsson - Songbird
    Tycker ju denna är så fin, som en 60-talsballad a la Dusty Springfield. Dock kan jag känna att den lider av "Pain of Salvation"-syndromet, dvs att låten börjar jättebra men lyfter aldrig. Behöver inte vara värsta gospelkören, massa pyro eller en tonartshöjning, men bara NÅT litet som gör att det händer nåt i slutet. Det är väl det jag kan tycka saknas, annars gillar jag allt annat.

  12. Panetoz - Efter solsken
    Ännu en feelgood-låt till min "oh snap"-playlist! Har dock märkt att den känns lite tjatig efter ett tag, eftersom att den låter exakt likadant från början till slut. Ingen dynamik, helt enkelt. Synd. Men den är fin ändå!

  13. Alvaro Estrella - Bedroom
  14. Outtrigger - Echo
  15. JEM - Love Trigger
  16. EKO - Red
  17. Shirley Clamp - Burning Alive
  18. Linus Svenning - Bröder
  19. Manda - Glow
  20. YOHIO - To the end
  21. Mahan Moin - Aleo
  22. Linda Bengtzing - Ta mig
  23. Elisa Lindstöm - Casanova
  24. Pink Pistols - I am somebody
  25. I.D.A - Fight me if you dare
  26. Cajsa-Stina Åkerström - En enkel sång
  27. Dr. Alban ft. Jessica Folcker - Around the world
  28. Little Great Things - Set yourself free
  29. Ammotrack - Raise your hands

  30. Ellinore Holmer - En himmelsk sång
    *Vackra* visor med superklyschig text är det värsta jag vet, det enda undantaget är Sonja Aldéns låtar. Annars vill jag bara kräkas av sådan smörja. Samma gäller här. Häftigt att Ellinore ställde upp, och jag tyckte hon sjöng mycket renare under andra chansen än under deltävlingen, men låten är ju skräp så då är det inte mycket man kan göra åt saken.

  31. Sylvester Schlegel - Bygdens son
    Usch, minns när jag såg enminutsklippet och tyckte denna verkade bra... Det sket sig ju. Synd.

  32. The Refreshments - Hallelujah
    Gonatt och adjöss.
Det var det, det! Hit the comments så kommer ett finalinlägg närmare lördag!
SCHLAGERFJANTEN

Sååå ambitiöst av dig! Jag skulle också vilja göra en sån här lista men det är fan inte lätt! Alldeles för många låtar jag inte kan rangordna, för att de är så dåliga. Hehe. Men en topp 10 kanske jag skulle kunna fixa...? Hmm.. Ska tänka på saken.

Svar: Hahaha nej jag vet, hur svårt som helst! Och som sagt så är det extra svårt att rangordna det dåliga/de låtar man inte bryr sig om. :)
Hanna Ståhl

2014-03-03 @ 10:15:57
URL: http://schlagerfjanten.wordpress.com/

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0