ESC 2014: Finalen


 
Herregud, nu är det ju strax dags! Helt gälet vad tiden flyger förbi. Hur som helst, här kommer lite uppdaterade omdömen.
 

1) Ukraina: Maria Yaremchuk – ”Tick-Tock
Detta tilltalar mig bara inte alls? Begriper verkligen inte varför den verkar vara så poppis. Så knäppt att jag gav den en trea sist, men då hade jag också lyssnat på en annan version och sett ett lugnare framträdande.

Tippning: Övre halvan
Betyg:

2) Vitryssland: Teo – ”Cheesecake”
Kom så kräks vi! Helt obegripligt att denna och San Marino är i final. Blir klen på folk som inte kan rösta ordentligt. Oh, well. Visst, den är småcatchy men klarar inte längre av den. Älskar att den fick sämsta startnumret.

Tippning: Nedre halvan
Betyg: 

3) Azerbajdzjan: Dilara Kazimova – ”Start A Fire”
Gillar ju denna i studioversion, men nu när det är final och allt så kan jag inte tänka mig att denna kommer hamla särskilt högt upp i resultatlistan? Det händer för lite i låten för det känns det som. Magkänslan säger att den kommer falla mellan stolarna.

Tippning: Nedre halvan
Betyg: 

4) Island: Pollapönk – ”No Prejudice”
Älskar denna bara mer och mer för varje lyssning/tittning. Höjningen är mitt bästa. Så maffigt! Är fortfarande chockad över att den knep en finalplats, så vågar inte tro att den hamnar säkert högt väl där. Hoppas dock på bättre placering än 20-26!

Tippning: Nedre halvan
Betyg: 
 

5) Norge: Carl Espen – ”Silent Storm”
Har vridit och vänt på denna i månader nu, men fastnar ändå inte. Helt okej, men blir inte förvånad ifall den floppar i finalen. Står fast vid att verserna är sega och tråkiga och att han sjunger för meh:igt. Blir icke berörd, helt enkelt. Men alltid alltid plus i kanten för stråkar!

Tippning: Nedre halvan
Betyg: 

 

6) Rumänien: Paula Seling & OVI – ”Miracle”
Haha, men GUD vad jag inte väntade mig detta scenframträdande när jag lyssnade in mig på låten tidigare? Blir helt matt när jag ser liveframträdandet. Kaka på kaka på kaka på kaka. Som att de brainstormat *häftiga* idéer men glömt att stryka de dåliga förslagen. Superminus på detta! Samtidigt är det ju hemskt underhållande? Skrattar mest under kramsången, pianorockringen samt "hologramet" i början. Skäms prick ihjäl. Men som sagt, glad blir en ju i alla fall.

Tippning: Övre halvan? Kan även totalfloppa och hamna typ sist.
Betyg: 
 

7) Armenien: Aram MP3 – ”Not Alone”
Fortfarande en FANTASTISK låt.... i studioversion. Älskar att gå hem från bussen till denna men pangvolym i hörlurarna. Men på scenen är det ju stendött? Förstår inte varför denna fortfarande är en vinnarkandidat. Känner verkligen noll vinnarvibbar över detta. Har dock ofta fel när jag tippar, säkert även denna gång. Vågar inte tippa nedre halvan, juryn fixar säkert topp 10-placering, men skulle icke bli förvånad på flopp? Faktiskt.

Tippning: Övre halvan
Betyg:  för studioversionen,  för liveframträdandet

8) Montenegro: Sergej Cetkovic – ”Moj Svijet”
Älskar ju denna myspys-låt! Men vet inte, fastnade inte vid liveframträdandet? Älskade videon, men det är inte alls samma känsla på scenen tycker jag. Hm. 

Tippning: Övre halvan
Betyg:  för studioversionen,  för liveframträdandet

9) Polen: Donatan & Cleo – ”My Slowianie – We Are Slavic”
Tål verkligen inte denna låt... Nääää. Bort. Skrik och tjat.

Tippning: Nedre halvan
Betyg: 

10) Grekland: Freaky Fortune feat. RiskyKidd – ”Rise Up”
Näpp, fastnar inte. Saknar spritgubbarna! Dock sjukt svårtippad låt. Förstår om folk tokälskar den, men min mage skriker "överskattat!!!". Så ja. What to do? Hoppas magkänslan har rätt angående denna, men det ska la mycket till om så blir fallet.

Tippning: Övre halvan...
Betyg: 

11) Österrike: Conchita Wurst – ”Rise Like A Phoenix”
Öööööh, HUR mycket växte denna när jag såg liveframträdandet? Var så deppig över att jag gillade allt med detta utom själva låten. Men efter semin växte låten jättemycket för mig? Så maffigt! Unnar verkligen Österrike vinsten om de vinner, även om själva låten fortfarande inte är en fullpoängare i min bok. Det gör liksom inget.

Tippning: Övre halvan
Betyg:  för helheten,  för själva låten

12) Tyskland: Elaiza – ”Is It Right”
Scenframträdandet (från vad jag sett på repen): um NO. Låten: JAPP! Haha, älskar ju låten i studioversion men det blir verkligen jäteskumt live. 

Tippning: Nedre halvan
Betyg:  för låten,  för liveframträdandet

13) Sverige: Sanna Nielsen – ”Undo”
Gud, tycker detta är så svårt! Har alltid sett henne som en klar vinnarkandidat och gjuten i topp 5, men nu börjar hjärnan övertänka lite. Definitivt övre halvan, men sen? Kan bero på hjärnspöken och/eller att jag sett mig mätt på framträdandet, men nu börjar jag tvivla lite. Obs att min hjärna alltid fungerar så här i Eurovision-tider! Till och med 2012. Var stensäker fram till typ semin och finaldagen och började tänka "Fast fattar verkligen Europa grejen med Loreen? :/". Lol på mig. Tror att lite av mitt tvivel beror på att jag tycker Sanna sjunger småsurt i första versen. Alltså alltid, på alla rep och på alla liveframträdanden. Sen i andra versen och framåt tar hon i med Sanna-pipan och allt blir A+, men de som säger att Sanna "inte kan ta en sur ton" har lite fel, tycker jag. Sen hur annat folk bryr sig om såna småsaker vet jag inte. Hoppas det bara är jag, för detta är guld och BÖR hamna topp 3 i en perfekt värld.

Tippning: Övre halvan
Betyg: 

14) Frankrike: Twin Twin – ”Moustache”
Haha oh no, jag har börjat falla för denna... Älskar videon, de franska verserna och den catchy refrängen. Har läst att det låter hemskt live samt är rörigt på scen, men även om så är fallet så jag lyssnar gärna på den i spotify efter ikväll. Bryr mig inte särskilt över hur den placerar sig.

Tippning: Nedre halvan
Betyg: 
  

15) Ryssland: Tomalchevy Sisters– ”Shine”
Låten har växt pyttelite på mig, men tycker fortfarande numret är skumt och att låten känns mossig. Sen har jag inte mycket till övers för tvillingarna heller. Äh. Vet inte. Tycket bara detta är hemskt "meh".

Tippning: Övre halvan :(
Betyg: 

16) Italien: Emma Marrone – ”La Mia Città”
Häftig röst, tråkig låt. Vet inte hur det ser ut live, bryr mig inte särskilt heller om jag ska vara ärlig. 

Tippning: Nedre halvan
Betyg:

17) Slovenien: Tinkara Kovač – ”Round And Round”
Har ju råkat börja skämsälska denna? Behaglig melodi, bra refräng, duktig sångerska, och allt det där. Sen gillar jag tvärflöjten samt att den knäcker extra som trollstav. Tror inte den hamnar i botten, men tror ändå den håller sig till nedre halvan. 

Tippning: Nedre halvan
Betyg: 

18) Finland: Softengine – ”Something Better”
Japp, fortfarande bäst. Bäst bäst bäst. Ni skulle ha hört mitt vrål när de gick vidare i torsdags, jämmern alltså. Och en sån luring de danska små svinen drog då! Var 100% säker på att det var kört när det återstod två finalplatser och varken Österrike eller Israel hade ropats upp. Men jag fick min vilja igenom! Kung! Ikväll får jag ju dessutom rösta, det fick jag ju inte i torsdags hur mycket jag än ville.

Hoppas verkligen på en övre halvan-placering, men vågar ej tro det... De verkar hemskt poppis på tumblr i alla fall, hoppas det är ett gott tecken!

HEJA HEJA HEJA, dör verkligen av hur bra denna låt är. 

Tippning: Nedre halvan (hoppas jag har fel!)
Betyg: 

19) Spanien: Ruth Lorenzo – ”Dancing In The Rain”
Fortfarande SÅ frustrerad över att låten är jättebra i början, men sen kommer "THE RAIN!!!!!!!!!!!!!! THE RAIN!!!!!!!!!!!"-bitarna och förstör exakt allt. Kan liksom inte se förbi det. Synd på så rara ärtor!

Tippning: Nedre halvan
Betyg: 

20) Schweiz: Sebalter – ”Hunter Of Stars”
Jag och mitt tveksamma musiköra råkar ju skämsgilla denna också........... Oops! Sån pass obehaglig vissling, lite som typ The Devil's Anthem eller nåt. Hu. Men så catchy låt? Älskar´t! 

Tippning: Nedre halvan
Betyg: 

21) Ungern: András Kállay-Saunders – ”Running”
Näpp, denna växer inte för mig. Tycker sångaren är tråkig, tycker numret är tråkig, tycker låten är tråkig. Kan inte hjälpa det! Gillar rösten och verserna, men det är väl också allt. Den lär väl hamna topp 5 ändå antar jag. Så tråkigt.

Tippning: Övre halvan
Betyg: 

22) Malta: Firelight – ”Coming Home”
Hm, håller nog fast vid min trea. Den är rätt bra, han sjunger bra och allt är frid och fröjd, men sen kommer det superskumma sticket och pajar allt. Bah. Så frustrerande. 

Tippning: Övre halvan
Betyg: 

23) Danmark: Basim – ”Cliché Love Song”
ÄLSKAR! Hoppas på bra placering. Hoppas hoppas!

Tippning: Övre halvan
Betyg: 

 

24) Nederländerna: The Common Linnets– ”Calm After The Storm”
Hallå, ÄLSKAR att denna gjorde sig så bra på scen? Hade jag inte riktigt vågat hoppats på. Tror verkligen denna har vinstchans! Eller så känns det bara så pga alla hyllningar man såg bland svennarna på sociala medier, men inte alls omöjligt att den går hem i resten av Europa också. Heja!

Tippning: Övre halvan
Betyg:
 

25) San Marino: Valentina Monetta – ”Maybe”
Skräp. Stick, du har inte här att göra.

Tippning: Nedre halvan
Betyg:
 

26) Storbritannien: Molly – ”Children Of The Universe”
Hatar verkligen denna och dör verkligen om den vinner eller hamnar topp fem. Smörja!

Tippning: Övre halvan :(
Betyg: 

 

Summa summarum så tror jag att Österrike vinner, vilket de flesta andra också verkar tro. Annars tror jag Danmark kommer gå superbra hos folket och på så sätt kan bli lite farlig? ... Och bara för det så gör den väl en Norge 2012/Irland 2013 och hamnar sist, haha. Men jag kan bara inte föreställa mig att den inte går hem i stugorna? Den är ju alldeles alldeles underbar! Hoppas Sverige och Nederländerna också slåss  om vinsten och att det går sämre än man tror för Ungern, Grekland, Armenien och Ukraina. Oh well, om några timmar vet vi!

Hörs typ imorgon med ett glatt, likgiltigt eller argt inlägg. Hoppas på det förstnämnda! 

 
FrökenTV, bloggen om tv och film

kul att du betygsatte låtarna :D

2014-06-11 @ 13:38:30
URL: http://efji.blogg.se/

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0