Året som gått - del 1


JANUARI
Jag och Lina jobbade ihjäl oss med att få vår kakbok färdig. Bakade och fotade mycket just därför. Vi funderade lite på vad vi tänkte när vi bestämde oss för att göra en egen kakbok från scratch och sälja den som ett UF-företag, haha. Men det var ju mödan värt i slutändan, och det var ju himla roligt också trots att stressen låg över en 24/7. Tänk, vi höll på med den där himla boken från början av höstterminen 2010 till dagarna innan UF-mässan i april. Jösses alltså!




FEBRUARI
Det var så dödsmycket äckelsnö ute att jag inte såg nåt annat än just snö genom mina fönster. Bra insynsskydd dock. Så bakades och fotades det massor till kakboken denna månad också, förstås.



MARS
I början av mars var det smörgåstårtemys i mormors växthus. I mitten (närmare bestämt den artonde) fyllde jag år och tvingades fira dagen på ett inte-jätteintressant-studiebesök, på väg tillabak till skolan krockade vi (ingen farlig krock på det viset, men jag kände lite som Lotta på Bråkmakargatan - "DET ÄR BLOD!!! DET ÄR BLOD PÅ MIN FÖDELSEDAG!!!", minus blodet) och på väg hem var det sånt oväder att det tog cirkus en timma att köra hem istället för en 25-30min som det brukar. Tack gode gud för Lilian som bjussade mig och Millis på skogsbärsmousse (tror jag det var?) och en hemlagad bountykaka på skolan så jag blev på lite bättre humör! I slutet på månaden åkte jag och Pappa på 70-talsfest också. Summa summarum var nog mars en rätt späckad månad.



APRIL
Första april åkte Lina och jag på UF-mässan och sålde några kakböcker. På morgonen samma dag var jag ganska rejält stressad och mitt i stressen fick jag ett sms från Lina där hon skrev att tapeterna till montern låg i hennes pojkväns bil och att han hade åkt och jobbat någonstans långt bort. Höll på att bryta ihop. Våra fina marimekkotapeter vi lyckats få helt gratis! PANIK! Skickade paniksms tillbaka. Sen fick jag ett sms tillbaka från bråkstaken där det stod "April, april!". Cred till henne för att hon lyckades lura mig, jag brukar annars vara duktig på att hålla mig ifrån att bli lurad första april.

Senare under april månad var det så pass varmt ute att jag kunde sitta ute på balkongen sent på kvällen och titta på serier. Makalöst mysigt! Tände en lykta och satte mig och tittade på Pretty Little Liars med en mugg varm choklad i ena näven. Fick gå in igen en stund senare dock för jag glömde liksom bort att äckeldjur dras mot ljus. Världens största skalbagge (seriöst, den var så galet enorm, aldrig sett någon större skalbagge förut) gömde sig under lyktan, jag fick panikpanikpanik och sprang in. Det var nog lika bra, för det var lite skitläskigt att sitta ensam ute i mörkret och se på PLL, yikes.



MAJ
Så kom månaden jag längtat efter så länge! På kvällen den sjuttonde maj åkte jag och Millis till hennes systers lägenhet. Efter en stund joinade Linus oss också och vi försökte hålla oss vaken till 3-tiden (har jag för mig att det var? eller var det t.o.m 4-5 tiden? anywho...) då vi skulle dra oss mot skolan för att åka buss till Arlanda. Gick inte asbra. Vi tittade på (snarare sov till ljudet av) Scrubs, sen tog vi taxi (!) till skolan och åkte iväg. Den artonde maj satt jag i ett flygplan för första gången i mitt liv. Rädd som tusan var jag, därför var det skönt att min första flygtur efter bara skulle vara cirkus 50 minuter och landa i Helsingfors. Då hann jag liksom vänja mig lite.

Sen flög vi till New York och var där ca 6 dagar tror jag att det var. Handlade masssssa kläder på forever21 (jesus vilka enorma butiker, typ 354895 vånigar smockade med kläder och annat skoj. dog.), åt frukostbuffé på Hard Rock Café, fikade jordgubbar och oreos i Central Park, jag och Millis blev dissade av resten av gänget så vi missade turen till Frihetsgudinnan (eller Nyhetsgudinnan som Zeb sa), spelade Nintendo 3Ds på Nintendostore, köpte en ipod touch på Apple Store (thank god, eftersom att jag lyckades tappa bort minneskortet med alla bilder jag tog med systemkameran. nu har jag i alla fall några bilder kvar att titta på som jag tog med touchen), osv.
Sen drog vi vidare till Las Vegas, stället som totalt otippat knep förstaplatsen (delad med Santa Barbara) om mina favoritställen på resan. Det var lite sketet väder i New York, oftast muligt/blåsigt/småregningt/osv. Så kom vi till Las Vegas och det var strålande sol, hotellrummen var underbara, vi hade tillgång till pool på hotellet, osv. Jag som dissat Subways mackor tidigare ändrade mig när vi var in på Subway i Vegas. Inget kommer nånsin smaka så mycket Vegas som en baconcheesemacka och fanta strawberry.

Var även till Grand Canyon (var så himla nyfiken på röd lakrits så jag köpte det och jisses amalia det var det vidrigaste godis jag någonsin smakat! det var inte det minsta likt lakrits, hade bara en hemskt körsbärssmak. Yuck), världens bästa outletställe, The Venetian och Ceasars Palace, shoppade ihjäl mig på Walmart typ hundra gånger (GUD VAD JAG SAKNAR WALMART!!!! FHUJSDKFHSDKL), etc.

Sen bilade vi till San Fransisco, sov där en natt, åkte till Alcatraz och åkte sen vidare till Santa Barbara. Åh vad jag älskade Santa Barbara (trots att jag fortfarande är skitsur över att världens bästa serie "Psych" ska utspelas i just Santa Barbara men spelas tydligen in nånstans i Canada, liksom vatusan!) - soligt, mysiga butiker, världens mysigaste cupcakebutik, hsidufkj allt var underbart. Kan jag inte bara få bo där? Tror inte jag har några bilder därifrån dock. De bilder är nog på det försvunna minneskortet...

Sista stoppet var Los Angeles. När vi letade Motell lurade Lilian och Roger oss att vi var tvungen att bo på värsta sjabbiga stället och att vi skulle gå in och titta så att lakanen var rena. Vi fick panik. När vi kom in var rummet stort, fräscht, rent, vi hade tv (med disney channel!!!!) och vi hade bubbelpool och vanlig pool på området. Puh. I alla fall, vi var till Universal Studios vilket var mysigt. Vi såg Donkey från Shrek som stod och sålde våfflor, vi blev livrädda i spökhuset, vi åkte en guidad tur genom massa fil- och serieinspelningsställen, osv. Jag hann besöka både Whoville och Wisteria Lane, Norman Bates kom och jagade oss med en kniv, vi höll på att dö i en tunnelbanescen precis som i ett avsnitt av Criminal Minds, osv. Sen en dag åt vi på Hard Rock Café och gick därefter och såg Hangover II på bio och jag skrattade så mycket att jag fick lite ont i magen. Typ dagen innan vi skulle åka hem åkte vi och solade i Santa Monica. Alla brände sig, jag var nog den enda som smörjde mig med solkräm men jag missade såklart undersidan av låren, inte skitkul när man dagen därpå skulle flyga i mer än ett halvt dygn sammanlagt. Så himla typiskt. Sen åkte vi till flygplatsen och åkte hem.



Sen blidde det juni, men det tror jag att jag måste vänta med till nästa del.
Tess -Kervefors Foto & Media

Så många fina bilder du tagit! :)

2012-01-14 @ 10:25:03
URL: http://kervefors.se/blogg

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0