ESC 2012 - SEMIFINAL TVÅ (OCH THE BIG FIVE)


...så blir det ett även inlägg inför semi två och The Big Five. Känner att jag inte behöver kommentera Sveriges bidrag pga alla som ens känner mig litegrann borde vid det här laget veta att jag är besatt av Euphoria och herrejesus vad jag hejar på den.

SERBIEN
Zeljko Joksimovic - Nije Ljubav Stvar
Har försökt och försökt förstå storheten med "Lane moje", men jag lyckas inte hur många gånger jag än försöker. "Lane moje" är för den inbitne låten Zeljko kom tvåa med 2004 och som typ alla i hela världen verkar tycka är bland de bästa eurovisionlåtarna ever. Har läst många som tycker årets bidrag är mycket sämre än "Lane moje" men eftersom jag är som jag är så tycker jag ju självklart tvärtom. Fattar inte "Lane moje" men ÄÄÄÄLSKAR denna. Sjukt fin och maffig balkanballad! Har bara idag lyssnat på den massvis med gånger.

VITRYSSLAND
Litesound - We are the heroes
Hahahah förlåt men jag älskar ju förstås detta, trots den hemska engelskan och att sångaren sjunger "we are the WIENERS" snarare än "Winners". Har svårt att tro att den ens tar sig vidare från semin men det skiter jag i för denna hejar jag på. Lite i smyg.

ESTLAND
Ott Lepland - Kuula
Sjukt sjukt fin ballad, detta (OBS MAMMA! När jag lyssnade på denna idag tänkte jag "den här kommer nog mamma heja på" - har jag rätt?). Osäker på hur det kommer gå för den i semin, dock. Folk kanske tycker det är skittråkigt men näe, jag hoppas den går vidare från semin åtminstone. Ett plus i kanten för tonartshöjningen, MAFFIGT MUCH?
NORGE
Tooji - Stay
Gillade inte denna alls första gången jag hörde den. Nu skämsälskar jag den. Visst, det är en Saade-kopia och allt det där men refrängen är ju skitbra och catchy? Skrockade framför tvn dock när jag tittade på "Inför ESC" och juryn sa att de tyckte Saade är mycket bättre och att Tooji sjöng falskt. Ursäkta, men har ni ens hört Saade sjunga? Har han någonsin INTE sjungit falskt?

SPANIEN
Pastora Soler - Quédate conmigo
Bästa tjejballaden, lätt. Älskar detta. Så maffigt och sorgligt och aaaah fint. Påminner lite om Leona Lewis cover av"Run" där mot slutet, faktiskt. Mycket positivt. Hoppas på hög placering! Nästa år hoppas jag att spanien skickar Cristian Castro och ger honom en lika smörig och underbar låt som "Con Ella". Då vinner dom. Om jag får bestämma.

TYSKLAND
En helt vanligt låt. Det är ovanligt i dessa sammanhang. Gillar verkligen denna, känns som att den kommer bli en radiohit oavsett vilken placering den får i finalen. Skön bilmusik. I like. HEJAR inte på den dock.

ÖVRIGA
Tycker faktiskt att SLOVAKIEN har en rätt bra låt i år, bättre än Dead by Aprils låt i årets mello i alla fall, om man ska jämföra. Sen vill jag bara nämna LITAUEN för herrrrrrrrrrrregud vilken hemsk låt och hemskt framträdande. Trodde jag skulle dö när jag såg klippet i "Inför ESC". SKÄMSKUDDEN, VAR ÄR DU? osv. Usch.

Det var alla. Heja Loreen! Adjöss.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0