Mello 2013 - Deltävling 2, Göteborg


 
Jag tycker detta startfält känns mycket starkare än förra veckan, men jag har ändå ingen SUPERfavorit ännu. Men men, vissa växer säkert när man får höra låtarna i sin helhet också.
 
HÄR kan man i alla fall kolla på 60sek-klippen.
 
1. Anton Ewald - Begging
Jag och Rebecca lyssnade på 60sek-klippet medan vi lagade smörgåstårta. Vi kunde inte stå still, så vi spelade detta klipp om och om igen medan vi grejade i köket. Det är ett bra betyg! Hoppas bara han sjunger bra live, han verkar inte sjunga jättemycket själv i klippet, nämligen... Läser på flera schlagerbloggar att de inte tycker låten är så "direkt", att den snarare kräver några lyssningar, men det är ju bullshit för jag kunde sjunga med i refrängen efter en lyssning? Hehe. 
(UPDATE: Fortfarande lika svängig. Viktigt att lyssna på den på hög volym med rejäl bas, dock!)
4/5
 
2. Felicia Olsson - Make Me No 1
First of all, gudast vilken pipa! Love it. Tror dock den är lite för "sömnig" för resten av Sverige. Ca alla låtar mamma säger "åh, den här gillar jag" om är långsamma ballader som kommer sist i sin deltävling, och hon sa precis detta om denna låt såatteeee... Men jag tycker ändå det är en fin låt, hon sjunger bra, melodin är lite annorlunda på ett bra sätt, men jag tror den har svårt att ta sig vidare till andra chansen, dessvärre.
(UPDATE: Denna har växt för mig, det gjorde mycket att göra hela låten. Maffigt!)
2,5/5 3/5
 
3. Joacim Cans - Annelie
Hatar mig själv lite för att jag gillar denna en aning? Kommer bli vansinnig om den kniper en finalplats före mina favoriter, men jag tror ändå att jag kanske kommer sitta efter mello och smålyssna på denna lite då och då. Det är ju verkligen ingen "Vart jag än går" med Stiftelsen (som jag tror han VILL att den ska vara), men den är liksom lite... småtrevlig. 
(UPDATE: Alltså jag vet inte, men jag gillard en här mindre och mindre ju fler gånger jag hör den? Haha. That's new. Vet inte, får inget grepp om melodin riktigt.)
2,5/5 2/5
 
4. Swedish House Wives - On Top of the World
Nu snackar vi! 2013-schlager! Älskar detta. Har läst att den ska innehålla en tonartshöjning också. STORT PLUS I KANTEN!!!! Saknade det så väldigt förra veckan. Det känns proffsigt, modernt, bra sång, osv. Tveksam om resten av Sverige gillar detta lika mycket som jag gör, så vågar inte riktigt hoppas på en finalplats... Men jag vill!
(UPDATE: Heja! Synd att låten på svt.se slutade innan tonartshöjningen bara, jag ville ju höra den... Får la vänta tills ikväll då. Men schyrra, rösta! Behöver en modern schlager i finalen.)
4/5
 
5. Erik Segerstedt och Tone Damli - Hello Goodbye
Vet inte, hade väntat mig nåt lite maffigare när jag läste att dom skulle tävla, men jag vet inte. Får inget riktigt grepp om melodin efter bara en minut, hade dessutom kanske hellre velat höra första minuten istället för den sista. Lär inte heja på den på lördag, men tror säkert att den växer till att spelas ofta i min ipod framöver! 
(UPDATE: Som jag trodde, den växte när jag fick höra hela låten. Liksom trallvänlig radiomusik. Vill hellre se Ewald och SHW i final, men en AC-plats skulle denna kunna få utan att jag blir sur i alla fall.)
3/5 3,5/5
 
6. Louise Hoffsten - Only the Dead Fish Follow the Stream
Tycker den här låten är helt okej. Den 'är skön att lyssna på, det är en bra gung i den, eller vad man ska säga. Lär dock icke gå vidare och jag lär kanske inte spela sönder den på spotify framöver, MEN jag kommer säkert spela den någon gång då och då. För dålig är den bannemig inte. 
(UPDATE: Denna växer också lite. Synd att verserna är ganska anonyma, men refrängen är ju himla mysig så det väger ju upp en del. Spännande tvist att denna fick tredje flest publikröster under genrepet igår! Trodde man ju inte. Får se hur det går ikväll när det gäller for realsies.)
2,5/5 3/5
 
7. Rikard Wolff - En förlorad sommar
DENNA är däremot dålig. Har så hemskt svårt för Rikard Wolff, och denna låt får mig inte precis att ändra uppfattning. Så tråååkigt, han sjunger då dåååligt och bara nej. Orkar inte om denna blir årets Flinck. Orkar verkligen inget sånt trams i år igen.
(UPDATE: NEJ!!!!!!!!!!!!!!!! Orkar inte, vilket skitlåt. Försvinn.)
1/5
 
8. Sean Banan - Copacabanana
Som jag sa till mamma - "förstå vilket drömjobb att vara hans stylist". Här snackar vi show upphöjt i tusen, ungefär. Men jag är osäker, som många andra tycker jag att det är svårt att hänga med i all text i versen + att den har lite intetsägande melodi, men sen kommer refrängen och är hemskt catchy. DOCK är Copacabanana ett extremt svårt ord att säga, har jag märkt. Jag säger Cocapabonana säger jag hela tiden. Copacobana går bra, Copacobanana är totalt omöjligt. Hittills gillar jag "Sean den förste banan" mer, men å andra sidan haaatade jag den i början av förra årets melloturné också så man vet ju aldrig, haha. 
(UPDATE: Har sjungit på denna hela dagen... Fördönade klisterrefräng! Kommer ju lacka när den går direkt till final, men för det kan man väl få nynna på den i smyg i hemmets lugna vrå.)
2,5/5
 
TROR går till final: Anton Ewald och Sean Banan
HOPPAS går till final: Anton Ewald och Swedish House Wives
 
TROR går till AC: Swedish House Wives och Joacim Cans SHW, Joacim Cans eller Erik & Tone.
HOPPAS går till AC: Sean Banan och Erik & Tone... Hade varit hemskt kul om Felicia skulle skrälla också, men det tror jag dessvärre icke.  Erik & Tone och Felicia

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0