Mello 2013 - Deltävling 3, Skellefteå


 
Vad är ens prylen med alla svaga startfält hittills? Ofta när *experterna* kallar ett år för ett dåligt schlagerår så brukar jag ändå gilla massor av låtar, men detta är tredje veckan och jag har knappt fastnat riktigt för en enda ännu? Skandal! I och för sig öppnar detta kanske lite för Ulrik, och det är ju positivt. Men ändå. En vill väl heja på fler låtar än en i finalen? Aja.
 
HÄR kan man i alla fall kolla på 60sek-klippen.
 
1. Eddie Razaz - Alibi
Denna tycker flera av schlagerbloggarna jag följer är starkare än både Lindgrens och Ewalds låtar, så jag var ju himla peppad på att få höra den. Så ba tycker jag den är jättetråkig? Den är inte dålig, absolut inte, men klart sämst av dom tre. Jag älskar både "Skyline" och "Begging", men denna fastnade jag inte alls för. Kudos till Eddie för att han utvecklat sin sångröst efter idol i alla fall. Tyckte han sjöng hemskt då när det begav sig, men nu låter det mycket bättre! Hur som helst, kanske jag ångrar mig när jag hör hela låten, men det känns inte så.
(UPDATE: Alltså förlåt, men jag tycker fortfarande inte den här är bättre än varken "Skyline" eller "Begging". Kan hända att den växer, men jag känner bara att den saknar något. Dunno. Fastnar inte alls för refrängen.)
2,5/5
 
2. Elin Petersson - Island
Får inget riktigt grepp om låten under det där klippet, fattar inte riktigt hur den går. Känns som att det skulle kunna vara en låt helt i min smak dock, bara jag får höra hela. Är övertygad om att betyget kommer dras upp på lördag. 
(UPDATE: Som jag trodde, mycket bättre när man får höra hela låten. Supermysig, kan jag tycka! Tror dessvärre den är helt chanslös om den inte skräller som attan, men men.) 
3/5 3,5/5
 
3. Ravaillacz - En riktig jävla schlager
Alltså detta känns så mossigt så det är inte klokt. Det värsta är att detta är låten som alla macho anti-mello-gubbar kommer heja på. Sen kommer dom kalla såna som mig som tycker detta är råttpiss för humorbefriad. Jag kan vara open-minded, jag kan gilla det mesta i musikväg, men snälla? Det är ju inte ens roligt. Både melodin och texten är så sjukt daterad så jag vet inte vad. Okej om den tävlat för typ 20 år sedan, men liksom nej. Sen känner jag att det är så löjligt att Körberg ställer upp på att tävla men en sån här gubb-buskis-låt istället för att ställa upp med nåt riktigt, känns som han är för stolt för att tävla seriöst och riskera att åka ut innan finalen. Nej, tacka vet jag "Värsta Schlagern". DÄR snackar vi.
(UPDATE: Orkar inte ens lyssna på fullängdsversionen. Så det så.)
1/5
 
4. Amanda Fondell - Dumb
Ca alla som känner mig vet att jag har sjuuuuuuuuukt svårt för Amanda Fondell. Eller, svårt för henne har jag väl inte, men jag får PSYKBRYTSPANIK på hennes hemska låtsasröst hon klämmer ur sig när hon "sjunger"? VARFÖR? HON KAN JU SJUNGA, SÅ VARFÖR GÖRA TILL RÖSTEN SÅ VÄLDIGT? Avskyr sånt. A-V-S-K-Y-R!!!! Hör ca 7% av alla ord hon sjunger i klippet pga hittepårösten och hittepåuttalet. Med det sagt, så är låten helt okej. Gillar att den är lite mystisk, svart och mollig. Om hon ändå hade kunnat sjunga normalt också, då hade det kanske varit en fyra. Nu är jag snäll och ger den en trea ändå, enbart tack vare melodin.
(UPDATE: Jag tycker nog ganska exakt lika som igår. Bra låt, dock kanske inte liiiika bra som *experterna* verkar tycka att den är. Men jesus christ, jag KAN bara inte se förbi hennes hemska hittepåspråk- och röst. Det känns liksom som att hon gör en skruvad parodi på andra artister i samma genre, blir på tok för mycket så jag kan inte ta det seriöst. Chilla några hekto, va!)
3/5
 
5. Martin Rolinski - In And Out of Love
Trodde jag skulle gilla honom bättre solo eftersom jag genomäckelhatar BWO, men icke. SÅ. Tråkigt. Känns hemskt omodernt och bara ughhh. Inte min kopp te.
(UPDATE: Samma.)
1,5/5
 
6. Caroline af Ugglas - Hon har inte
Hade rätt höga förväntningar på denna i och med att jag älskade "Snälla snälla" typ bara några sekunder in i låten vid första lyssningen. Dessutom älskar jag "Tror på dig" som hon tävlade med första gången också. Men jag vet inte, jag fastnade inte riktigt. Gillar den, men jag är ännu inte lika hooked på den som jag var på hennes tidigare mellobidrag. Får la se om den växer när jag har hört hela låten. Antagligen.
(UPDATE: Den var tyvärr inte lika bra som jag hoppats. Synd!)
2,5/5
 
7. State of Drama - Falling
ÄNTLIGEN en låt jag riktigt fastnat för. Äkta Hanna-musik! Amerikansk radiovänlig myspoprockballad. Tror seriöst detta är den första låten hittills i tävlingen som jag riktigt längtar efter att kunna dunka på hög musik i lurarna på bussen om och om igen. Sen brukar ju mina favoriter hamla på plats 8-5 i sin semi så jag vet inte om jag vågar hoppas på nåt här, men helt kört känns det absolut inte. Denna typen av musik tror jag aldrig ens varit med i mellon, så även om låten inte är så nyskapande i sin genre, så känns det väldigt nytt och spännande i mellosammanhang. Hoppas den går direkt till final, så har jag i alla fall den att heja på (förutom Ulrik, som jag tar för givet har en killer hook och går direkt till final nästa vecka).
(UPDATE: Om jag älskade låten igår, så är det inget mot för vad jag gör nu när jag hört hela låten på hög volym i ordentliga högtalare. BUHU, SNÄLLA KAN NI INTE BARA HJÄLPA MIG ATT RÖSTA DENNA TILL FINAL SÅ JAG FÅR HÖRA DEN LIVE? Schyrra rå. Vatusan, klart den ska ha en femma!)
4,5/5 5/5
 
8. Janet Leon - Heartstrings
Så till låten som varit så segertippad att oddsbolagen fått chocksänka oddsen pga att så många spelat på att den kommer vinna hela tjuttaballongen. Jag hade sååå höga förhoppningar på den, äääälskar Janets världsklasspipa och det börjar så lovande. Versen är så bra och man känner bara "nunununu kommer det snart", så kommer refrängen och man känner bara "...happ?". Refrängen matchar liksom inte med versen, kan jag tycka. Sen är inte refrängen dålig, men nån vinnarhook har den inte. Så synd! Hade verkligen hoppats på att detta skulle bli min näst bästa låt i finalen. 
(UPDATE: Refrängen var växt hos mig nu, och nu när jag hört hela låten så tycker jag absolut att den har chans på en finalbiljett. I like it!)
3,5/5 4/5
 
TROR går till final: Amanda Fondell och Janet Leon
HOPPAS går till final: State of Drama och Janet Leon.
 
TROR går till AC: Eddie Razaz och Martin Rolinski
HOPPAS går till AC: Elin Petersson och typ... vet inte.
Jessica

Alltså din helhjärtade kärlek till Melodifestival gör mig alltid så himla lycklig. Folk borde älska mer och hata mindre, tycker jag.

Svar: Åååh, men gulle!! Så sant, så sant! Och i natt lyckades jag vinna två biljetter till finalen så nu är lyckan total :D
Hanna Ståhl

2013-02-15 @ 11:00:49
URL: http://litesocker.blogg.se
Jessica

Jag såg det på twitter! GRATTIS!

Svar: TACK! :D
Hanna Ståhl

2013-02-16 @ 09:30:02
URL: http://litesocker.blogg.se

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0