Mello 2013 - Min topp 32


Nu när jag lyssnat in mig på alla årets låtar, så tänkte jag sno Schlagerprofilernas koncept och dra en topp 32-lista. Hatar att rangordna saker jag tycker om, men det ska nog ge sig till slut. Kanske.
 
  1. State of Drama - Falling
    SICKEN CHOCK VA? ...Inte. Älskade denna låt från första sekunderna in i första genrepsklippet. Har lyssnat på den minst 100 gånger (överdriver inte ens) sedan den 16:e februari och blir fortfarande pirripirri när jag hör den. Vill smocka till alla som säger att den är menlös eller dylikt. DET ÄR DEN INTE ALLS, OCH HÖR SEN!!! Minns hur skönt det var där under lördagkvällen när jag satt och surade över att deltävlingen blivit överhypad pga gillade varken Eddie, Martin eller Amanda. Sen svepte dessa herrar in med EN RIKTIG HIMLA LÅT och inget fördönat special-ihopkrafs-för-att-få-synas-i-mello-och-skiter-i-om-låten-saknar-hjärta-helt-och-hållet-bös. Sen älskar jag nog alla låtar som innehåller ordet "Falling". Det är ett bra ord. Ett HEMSKT bra ord. De enda bra ord som saknades i denna text var "shiver" och "spine". Vet att den inte kommer vinna, vilket är synd på en sån vinnarlåt, men INTE DEPPAR JAG FÖR DET, för jag ska ju få höra låten live i finalen tack vare den underbara finalskrällen. 

  2. Robin Stjernberg - You
    Årets mest otippade favoritlåt näst efter "Falling". Även superotippat att det var otippat, eftersom att jag ju hejade på Robin i Idol? Men jag tog liksom bara för givet att han skulle ställa upp med en halvdan låt som kanske skulle sluta 5-6 i sin deltävling. ÄLSKAR att bli överraskad på detta vis. "Falling" som favorit och denna som tvåa. Det trodde jag inte i höstas, inte! Denna kan gärna få vinna, faktiskt. Om inte annt, så skulle det vara skoj med en andra chansen-vinst för första gången. Den innehåller allt som jag tycker är viktigt också - en bra hook (fråga min familj om jag sjungit på denna ca VARJE DAG sedan i lördags, gör det bara), bra verser, rolig att sjunga med i (inte för svår som typ Spaniens ESC-bidrag i fjol, och inte för ljus/mörk) och en text med hjärta. Bara han inte skriker sönder låten på lördag, uppskattar nämligen icke detta. Håll dig till ursprungsmelodin så ska det nog gå fint!

  3. Ulrik Munther - Tell the World I'm Here
    Så till anledingen till varför jag längtat mer än vanligt efter årets mello. VET att det är puckat att gå in med en bild av hur man vill att låten ska låta, men jag kunde inte hjälpa det. Jag ÄLSKAR hela Ullis skiva. Varenda liten sketen låt. Helt sjukt hur många killerhooks som gömmer sig på den skivan. Hade liksom hoppats på en "Alburn Road", "Moments Ago" eller "Fool" (Fatta "Fool" i årets tävling. Då hade vi snackat jordskredsseger!), åtminstone något i samma sound. Därför kunde jag inte låta bli att bli lite besviken på "Tell the World I'm Here". Den är jättebra, visst, men jag tycker faktiskt att den saknar lite hjärta. Det känns inte som Ulrik, vilket är synd eftersom att jag var så glad åt att han hittat sitt eget sound i en så pass tidig ålder. Den här låten hade faktiskt egentligen vem som helst sjungit. Eller om man säger så här, det finns inget i texten eller melodin som säger att den är specialskriven för Ulrik. Den är maffig (även fast jag tycker det fattas något litet i melodin), han sjunger vrålbra, skärmen bakom honom är sjukt effektfull och han får gääärna vinna. Det är bara inte min favoritlåt.

  4. David Lindgren - Skyline
    Jag skiter i vad folk säger - denna låt klår bannemig både "Begging" (med minsta möjliga marginal) och "Alibi" i denna genre. Misstänker dock att den inte kommer hamna på någon superplacering i finalen, men i min bok skulle den gärna få gå och vinna om det vore så. Älskar verserna, älskar refrängen, älskar "wooooh-oooh-ooooh"-partierna, älskar Davids röst, älskar dansen (minns mammas häpna min under första deltävlingen när jag satt och hängde med i dansrörelserna pga nött genrepsklippet på svt.se, hehe). Mycket bättre än "Shout it Out", och då gillade jag ändå den ifjol. 

  5. Anton Ewald - Begging
    Hej perfekt gå-i-takt-till-musiken-på-väg-ner-till-bussen-musik! Som jag har nött denna under veckan. Verkligen perfekt gångtempo! Hur som helst. Jag, som många andra, tycker det är synd att han sjunger så pass lite och har ganska mycket förinspelad sång under sitt nummer. Har dock läst att den biten har bättrat sig avsevärt under andra chansen-repen, så det låter ju lovande! Älskar dansnumret också. Min favoritbit är "Single Ladies"-knävicket i refrängen. Classic!
     
  6. Eric Gadd - Vi kommer aldrig att förlora
    Den här bara växer och växer på mig. I början gillade jag den, men misstänkte att jag snabbt skulle lessna på den pga för blek. Hade fel. Den är ju helt fantastisk! Dör den bra döden av pianoklinket och trumdunket. Mitt bästa är falsettsticket, den sitter som en fläskläpp! Gör lite ont i mig att jag inte kommer på höra den i finalen på lördag. Men å andra sidan är det ju hemskt kul att den ens gick så långt som till andra chansen. Jag menar, hur ofta når mina udda favoriter ens dit i vanliga fall? HOSTpatrikisakssonlasselindhaxelalgmarkmimiohcarolinawallinperezlindasundbladetcHOST

  7. Janet Leon - Heartstrings
    Älskar Janets "Let Go", så jag inbillade mig att hon skulle tävla med en liknande världsklassballad, men så var ju inte fallet. Kanske det var därför jag blev lite besviken vid försa lyssningen också. Jag tyckte att refrängen saknade något och att den inte matchade verserna, men efter någon sketen lyssning så var det problemet ur världen. Det är ju faktiskt en fantastisk låt och hon sjunger som en himla gudinna. Snälla kom tillbaka nästa år med en pampig vinnarballad, det skulle jag gilla. Skandal att den inte kom ÅTMINSTONE till andra chansen.

  8. Behrang Miri - Jalla dansa sawa
    Detta är min gladaste låt i år! Lyckopillret. Gillar verkligen att Behring gjorde en Swingfly och tog hjälp av gamla talangtävlingsdeltagare i sitt nummer. Älskade Lou-Lou i Idol och hejade på Oscar i X-Factor, så det var ju en skoj surprise för mig. Det gör fysiskt ONT i mig att minst två låtar av denna, "Begging", "You" och "Vi kommer aldrig att förlora" kommer missa finalen. Finns x antal finalklara låtar jag glatt skulle byta ut mot dessa fyra. Men men, det är som det är. Det är en hemsk bra och sprallig låt, det enda jag tycker är lite synd är att det är så svårt att sjunga med i den pga alla olika språk + rap. Vill kunna sjunga med i den riktiga texten och inte behöva sitta och make stuff up as I go, så att säga. Petitesser. Hur glatt och gött detta än är, så tror jag inte den har någon dunderchans i ESC. Tänker på Frankrikes bidrag 2010 som kom på en sketen 19:e plats. 

  9. Ralf Gyllenhammar - Bed On Fire
    Det tog någon lyssning innan jag helt förstod mig på melodin, och först då kunde jag börja uppskatta den. Jag förstår Queen-vibbarna vissa fått och tycker inte längre att "BUUUUUUUUUUUUURN"-partierna är superkonstiga. Bara lite. Gillar att den börjar lugnt, för att sedan explodera mot slutet. Refrängen är faktiskt riktigt bra, men vinna tycker jag inte att den borde göra. Fast hellre denna än Yohio, om en säger.

  10. Terese Fredenwall - Breaking the Silence
    Så till tjejen som impade på mig redan innan mellon började pga nämnde i någon intervju B.I.G's "Ingen annan väg" som sin favoritmellolåt. Trodde inte låten skulle vara något särskilt dock, men jag fastnade verkligen för denna. Tänk er denna (eller åtminstone verserna + sticket) som eftertext låt i någon chickflick. Klockren! Saknade dock en höjning eller något annat spännande, den blev lite tjatig där mot slutet. Synd att den tävlade i årets starkaste deltävling, hade den varit med i någon av de andra deltävlingarna tror jag absolut inte att det vore omöjligt med åtminstone en andra chansen-plats. 

  11. Felicia Olsson - Make Me No 1
  12. Lucia Piñera - Must Be Love
  13. Swedish House Wives - On Top of the World
  14. Erik Segerstedt & Tone Damli - Hello Goodbye
  15. Michael Feiner & Caisa - We're Still Kids
  16. Elin Petersson - Island
  17. Anna Järvinen - Porslin
  18. Louise Hoffsten - Only the Dead Fish Follow The Stream
  19. YOHIO - Heartbreak Hotel
  20. Sean Banan - Copacabanana
  21. Eddie Razaz - Alibi
  22. Caroline af Ugglas - Hon har inte
  23. Martin Rolinski - In and Out of Love
  24. Amanda Fondell - Dumb
  25. Sylvia Vrethammar - Trivialitet
  26. Jay-Jay Johanson - Paris
  27. Mary N'Diaye - Gosa
  28. Joacim Cans - Annelie
  29. Cookies & Beans - Burning Flag

  30. Richard Wolff - En förlorad sommar
    Bland det värsta jag vet i musikväg är gubbar som inte sjunger, utan snarare väser ut texten i någon slags ickemelodi a la Flinck ifjol. Är så sjukt glad över att detta inte gick hem i stugorna, hade aldrig orkat med en ny Flinck. ALDRIG.

  31. Ravaillacz - En riktig jävla schlager
    Ska man driva med schlagern så ska man göra det snyggt och roligt a la Värsta Schlagern, annars blir jag bara provocerad. Det som stör mig mest är att Körberg efter sju sekel äntligen hoppar på mellon igen, men istället för att göra ett riktigt försök så tävlar han med detta? DETTA? Jag orkar inte. Är han skraj över att missa finalen med en seriös låt och tappa ansiktet och därför kör detta race istället för att ha nåt att skylla på om det går åt pipan? Jag fattar inte. Förklaring, tack! Skämmes, tamejtusan!

  32. Army of Lovers - Rockin the Ride
    SKRÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄP. Värsta sortens skräp. Vägrar kalla detta för musik. Adjö.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0