ESC 2013 - Semifinal 2


 
 
Så var det dags för min semi! Tjiho! 
 
OBSOBSOBS: Omdömena betygsätts efter studioversionerna. 
 
1. Lettland - Here We Go
Höjden av töntighet. Orkar verkligen inte. "Here we go, here we go, something light in the sky, we can fly". Allvarligt? Vet inte hur jag ska beskriva den riktigt. Det känns lite som att några kids slängt ihop den på en musiklektion med Robbie Williams genomtrista "Millenium" som inspirationskälla och sen petat in något som ska föreställa en rap där mitt i också. Näe. Saknar Brainstorm. Det var tider, det. Där snackar vi låt som håller än idag, tretton (!) år senare.
1/5
 
2. San Marino - Crisalide
Ojsan, snacka motsatsen till San Marinos bidrag ifjol (som sjöngs av samma sångerska, no less). Det är inget fel på låten, den är riktigt fin. Däremot kan jag störa mig lite på att den låter exakt likadant under de första två minuterna, samma melodi som går i loop liksom. Efter de två minuterna växlar låten om till någon nittiotalsschlager. Känns som något som man antingen älskar eller hatar. Jag hade nog gillat den mer som en ballad fullt ut tror jag. Den ligger dock tvåa efter Danmark i OGAE:s internationella omröstning, så den kan nog bli farlig om det blir bra på scen.
3,5/5
 
3. Makedonien - Pred da se razdeni 
Den börjar ju så bra, karln sjunger ju SÅ FINT. Sen bara *poff* förvandlas den till ett himla jippo? Begriper inte. JA JAG VET att hon tantan har släppt typ hur många album som helst och varit nominerad till Nobels fredspris två gånger och allt sånt, allt gott åt henne, men hon har bannemig inget i den här låten att göra. Punkt. Åh, vad genomvacker den här låten hade varit som en ren ballad, ujuj. Men nähepp. Skit i't då. Kan dock tycka låten är rätt charmig som den är också, men det stör mig ju att den kunde blivit så mycket bättre. Den hade kunnat vara en stark femma, nu bidde det en trea istället.
3/5
 
4. Azerbajdzjan - Hold Me
Ja ja, många lär ju tycka detta är en dussinlåt men jag fullkomligt älskar den? Tydligen ska den vara grymt maffig på scen också. Längtar! Denna är ju så mycket bättre än "Running Scared", han sjunger dessutom hundra gånger bättre än Ell & Nikki. Sen kan ju mitt tycke för denna eventuellt ha boostats lite i och med att den innehåller en fabulous tonartshöjning... Hehe. Dessvärre får den ju inte vinna, orkar inte med en till final i den humorbefriade staden Baku.
4,5/5
 
5. Finland - Marry Me
Jag måste erkänna att jag fortfarande är lite småsurig över att min favoritlåt i Finlands final inte vann, men denna har växt hos mig och nu är den en av mina favoriter i eurovision. Det är ju väldigt Katy Perry light, och jag gillar ju Katy-pop.  Tror den gör sig grymt bra live också, så det är ju ett plus.
4/5
 
6. Malta - Tomorrow
Låten är söt och sångaren sjunger bra, dock har jag lite problem med att det låter som att han har nåt varmt i munnen när han sjunger för det låter lite mysko ibland? Att man sen uppenbarligen snott ooh-ooh:andet och ukuleleplinket från Train känns väl lite sådär, men men. Går helt klart att lyssna på och går säkert hem i stugorna. Blir ytterst paff om icke går till final.
3,5/5

7. Bulgarien - Samo Shampioni
Mår psykiskt dåligt av denna. Tvi vale, vilket oväsen. Försvinn ur mitt liv.
1/5
 
8. Island - Ég á Lif
Nu är ju detta ingen "Never forget", men den har faktiskt växt ju fler gånger jag lyssnat på den. Isländska är ju fint, sångaren har en jättefin röst och låten är fin. Sen kan jag tycka att det fattas nåt (trots tonartshöjningen) för att den ska hamna bland mina favoriter (Skoja ba, den har växt nåt grymt sen jag började skriva detta inlägg. Är en av mina favoriter nu), men den är ju helt klart värd en finalplats kan jag tycka. Tror dock det hänger mycket på hur scenframträdandet ser ut, känns som att det behöver hända något på scen för att det inte ska bli för mjäkigt.
4/5
 
9. Grekland - Alcohol Is Free
Minns när det lottades fram vilka länder som skulle tävla i vilken semi och Grekland lottades till min och jag ba "åh gött, Grekland skickar ju typ alltid lyssningsbara låtar!"... Spoke too soon. Okej, lite charmig är den väl. Den går ju att lyssna igenom utan att få psykbryt, den har ju i alla fall en melodi. Men alltså. Varför just i år? 
2/5
 
10. Israel - Rak bishvilo 
Alla eurovisionnissar varkar tycka denna är dötrist. Jag gillar den dock? Så antingen har jag skum musiksmak (mycket troligt) eller så har dom sett scenframträdandet och tycker att det stjälper låten. För övrigt, VET att jag tjatar om att jag saknar flera länders tidigare bidrag men herrrregud BRING BACK HAREL SKAAT!!!! Fast han kan ju få ta någon extra sånglektion innan så det inte låter lika småsurt som det gjorde 2010 som troligen kostade honom en topp 5-placering. Lyssnar på "Milim" nu för övrigt. Dör vad bra. ANYWHO. Det får bli en trea.
3/5
 
11. Armenien - Lonely Planet
Det må vara menlöst och snarkigt, men det är i alla fall en låt med en melodi och sångaren sjunger bra (i studioversionen i alla fall) och den innehåller i en tonartshöjning, så jag tycker nog att den fått ta oförtjänt mycket skit. Så dålig som vissa ESC:are vill få det till är den faktiskt inte. Vänta ni bara till Rumäniens bidrag. Ujuj...
2/5
 
12. Ungern - Kedvesem
Minns när det började dra ihop sig till eurovision och massa olika schlagerbloggar började hylla denna och jag begrep precis ingenting? Så jag lyssnade och lyssnade men den växte inte alls... förrän nu. Nu är jag också fast. Vet inte om det är tänkt att den ska vara en typ lullaby, men jag får den känslan i alla fall. Den är liksom söt och enkel. Synd att EBU stoppade dom från att sjunga sista biten på svenska, för jag hörde den här och tyckte det gjorde så mycket när man förstod lite mer vad låten handlade om. Dock verkade sångaren vara sketatrist och loj på första repet igår, men jag hoppas det blir bra när det väl gäller. 
4/5
 
13. Norge - I Feed You My Love
Så till låten jag vill ska ta hem hela killevippen. Ärligt talat så var jag lite lack under norska mello eftersom att jag tyckte den här var så sinnessjukt himla bra, så gick den inte ens till final? Sen hörde jag "I Feed You My Love" och efter någon lyssning så var den en klar femma. Skulle denna vinna så känns det som att tävlingen är på väg i rätt riktning, samma riktning som Loreen styrde kosan i fjol. Inget Ell & Nikki-trams, om en säger. Mer modern musik i eurovision! 
5/5
 
14. Albanien - Identitet
Gubbig skrikrock som vänligen kan hålla sig på mils avstånd från denna tävling. Next.
1/5
 
15. Georgien - Waterfall
De första gångerna jag hörde denna fick jag inget grepp om den och tyckte den bara var jättetråkig, vilket var synd eftersom jag hoppats på en G:son-signerad pangdänga. Nu har jag dock gått och börjat gilla den? Vilket i och för sig är trevligt eftersom den tävlar i min semi. Visst, den är lite sömnig och yada yada yada men jag tycker ändå att den är en grower? Maffigt hur den blir pampigare och pampigare ju längre låten håller på. Som vanligt plus i kanten för följande ingrediens: tonartshöjning. Den var en var en tvåa vid de första tre lyssningarna. Nu är den tydligen en fyra? Blir inte klok på mig själv.   
4/5
 
16. Schweiz - You and Me
Detta var en av de första eurovisionlåtarna jag hörde. Vet inte hur det är med resten av europa, men jag får denna på hjärnan konstant? Eller, jag börjar sjunga på denna, sen går jag över till att sjunga på Sandra Dahlbergs "Jag tar det jag vill ha". Tydligen ska den vara jättemesig och tråkig på scen, vilket är lite synd för jag har liksom börjat smågilla den lite? 
3/5
 
17. Rumänien - It's My Life
Så till årets spektakel. Alltså, jag kan tycka att den börjar helt okej? Sen blir det operasoppa av det hela. Dessutom verkar scenshowen bli helt sinnessjuk. Vissa älskar detta och tycker att det här liksom ÄR eurovision. Själv hatar jag det och vill helst bannlysa denna typ av skit från tävlingen, men det lär ju ej hända. Blä. 
1/5
 
Såja, bara the big five och Sverige kvar. Nördräknade lite på mina betyg och kom fram till att jag gett första semin ett medelvärde på 2,4 och denna semi ett medelvärde på 2,9. Får se om betygen ändras lite efter jag sett allas scenframträdanden. 

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0