ESC 2013 - The Big Five + Sverige


 
Såja, nu är det bara de finalklara kvar. 
 
OBSOBSOBS: Omdömena betygsätts efter studioversionerna. 
 
1. Frankrike - L'Enfer Et Moi
Soundet i början är ju så himla bra och hon har ju en sån skön röst, men det är ju ingen låt? Det händer ju precis ingenting och hur många gånger jag än hör låten så glömmer jag bort melodin på så fort den tagit slut. Synd! Tror dock inte att resten av europa är lika petiga, detta kan nog gå hem. Bara inte hos mig.
2/5
 
2. Tyskland - Glorious
Cascada är så himla årskurs 7-8 för mig att jag blir helt nostalgisk. Gillar låten också! Låter som en typisk Cascada-dänga, skulle jag vilja säga. Detta kan hamna högt. Visst, det är inget nytt och unikt, men den är catchy och välgjord och det räcker gott och väl i min bok. Har svårt att se att den skulle hamna på en slutplacering i nedre halvan.
3,5/5
 
3. Spanien - Contigo Hasta El Final
Jag gillar ju denna. Låter lite som något som skulle kunnat tävla typ 2001, och det tycker inte jag är något negativt eftersom att det är ett av mina favoritår eurovision-wise, hehe. Om nu fjolårets "Quédate Conmigo" bara slutade tia ifjol (så ORIMLIGT, borde kommit typ trea efter Loreen och Zjelko) så borde det ju kanske inte gå särskilt bra för denna, men jag gillar den ändå. Men som jag tjatar om varje år: snälla spanjorer, skicka Cristian Castro nästa år med en dundersmörballad a la Con Ella! SNÄLLA! Skiter i om den kommer sist, huvudsaken att den är jättebra och jättesmörig. Tack på förhand!
3,5/5
 
4. Storbritannien - Believe In Me
Älskar Bonnie, men va tusan? Är hon inte värd en bättre låt än denna gråa tråksoppan? Somnar ju. Låter som ett albumspår man hoppar över för att komma till de bra låtarna. Dock fortfarande bättre än många av låtarna i år, vilket i sig säger en del om årets kvalitetsnivå.
2,5/5
 
5. Italien - L'Essenziale
Det HÄR gillar jag. Dunderfin, enkel ballad på vacker italienska. Love it. Hoppas verkligen att det blir bra på scen också, annars dör jag väl.
4,5/5
 
6. Sverige - You
Åh, vad jag minns när jag läste att Robin skulle vara med i mello med en låt som hette "You". Fick såna mellanspår-på-en-idolskiva-vibbar när jag läste titeln. Älskar att bli så positivt överraskad som jag blev när jag hörde hela låten första gången. Det tog några lyssningar innan jag verkligen älskade den, men redan vid första lyssningen så fick jag ju mina fördomar krossade. Pampig joddelpop! Dör fortfarande under "whenever I get days of do-o-o-oubts"-partiet och där då alla dansarna faller ihop. Så maffigt! Ska bli grymt spännande att se hur numret ändrats. I och med att låten är en grower så känns det så sjukt svårt att tippa, men känns som att från plats 8-17? Eller nåt. Hoppas dock på högre placering, naturligtvis. Fast även om den skulle komma toksist så kommer jag ändå stå fast vid att vi skickade helt rätt låt till Malmö. Det är då man är garanterad en finalplats som man ska skicka ett litet wildcard, och i år blev wildcardet joddelpop. Heja Robin!
5/5
 

Se där, jag hann skriva alla blogginlägg innan jag drar ner till eurovisionhuvudstaden. Muy bien!
 
OM det nu råkar vara någon stackare som faktiskt läser mina eurovisioninlägg, kan ni inte bara snälla sno iväg en kommentar om vilken/vilka ni hejar på då? Anonymt eller icke spelar ingen roll, är bara så himla nyfiken.
 
Lär väl märkas om jag kommer tillbaka lycklig eller vansinnig på söndag. Hej på er!
Johanna Ask

Jag får väl erkänna att jag är en stackar som läser dina eurovidioninlägg ;) Har ju inte tagit mig tid att höra på låtarna ännu så kan inte komma med någon kommentar om det... kan dock tillägga att du inte är den enda som saknar Jon Lilygreen (då Life Looks Better in Spring fortfarande spelas flitigt på Spotify) samt att dina inlägg är riktigt roliga att läsa :) Hoppas att du har det bra i Västerås!

2013-05-13 @ 21:46:58
URL: http://johannaask.blogg.se
Karin

Jag läser glatt! Och skriver Eurovisioninlägg för fullt själv. Har nog ingen klar favorit faktiskt. Svårt i år. Men jag gillar Danmark, Island och Spanien och en hel del andra.

2013-05-16 @ 17:49:01
URL: http://karinsuniversum.blogg.se/

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0