Mello 2014: Deltävling 2


 
 
 
Redan fredag! Tjoho! Lyssnar här man HÄR. Hit the comments med åsiker, tack.
 
1) JEM - Love Trigger
Alltså visst, detta är ju modernt och bra. Elli sjunger så sjukt bra! Men jag vet inte, blev inte så blåst av stolen som jag hoppades på att jag skulle bli... Ändå påminner refrängen lite om Gagas "Applause" ("you are you are you are"-partierna) som jag gillar very mucho. Skulle dock ej tippa till final i detta starka startfält.
 
UPPDATERING 8/2: Ävenom scenshown verkar häftig, så föredrar jag nog studioversionen med de smått förvrängda rösterna. Vet inte riktigt vad mer jag ska säga. Svårtippat dock! Kan lika gärna gå till final som den kan komma sexa.
 
Tippar: 5:a
Hoppas: AC (vore bra för tävligens skull om den gick vidare tror jag, även om den inte når ända till final)
Betyg:
 
 
2) The Refreshments - Hallelujah
Jag är inte den som är den, jag kan absolut gilla gammelrock och pensionärsmusik, men jag bara avskyr detta. Det är ju ingenting? Jordens simplaste melodi, jordens simplaste text, jordens menlösaste låt. Går denna till final eller AC så precis dör jag samt kräks lite.
 
UPPDATERING 8/2: Som väntat, så lyfte denna exakt noll procent efter studioversionslyssningen. Orkar inte om ännu ett gäng gubbar snor final/AC-platser framför nya, unga talanger (tänker Ravaillacz). Egentligen skulle jag nog tycka detta vore rätt småcharmigt utanför tävlingen, men särskilt i detta starka startfält blir jag bara rent vansinnig om de röstas vidare till final eller AC. Hu.
 
Tippar: 6:a
Hoppas: 8:a
Betyg:
 
 
3) Manda - Glow
Åh nej, jag som sett fram emot denna så mycket. Gillade Manda i X-Factor, låten har samma upphovshens som "You" ifjol, och den beskrevs som en Katy Perry/Taylor Swift-ish låt.
 
För det första låter detta 0% Taylor Swift (och kom inte och tjafsa emot /mvh Hanna Swift). För det andra sjunger Manda inte särskilt bra? Vad har hänt? För hög tonart? För det tredje glömmer jag hur låten går så fort klippet tar slut.
 
DOCK fantastiskt läckert med fioltjejerna på höga podium iförda vita klänningar size Jätte. Plus i kanten för snygga stråkar, älskar stråkar eventuellt mer än livet. Men SÅ besviken på låten. Buhu. Hoppas den växer till sig, så att jag kan lyssna på den nästa vecka, för till final eller AC lär den ju inte gå.
 
UPPDATERING 8/2: Yes! Gillade studioversionen så mycket bättre. Tycker den är klart värd att höja från en tvåa till en trea.
 
Tippar: 7:a
Hoppas: 5:a
Betyg:
 
 
4) Panetoz - Efter solsken
Älskar Panetoz. Vet inte vad det är med deras typ av musik men jag bara totalfaller för denna typ av glad-sommar-musik. Deras cover av "När vi två blir en" är SÅ fantastisk! Den och "Vissla med mig" är mina bästa, gillar inte "Dansa, pausa" lika mycket.
 
HUR SOM HELST, så älskar jag förstås detta. Bara texten är ju så charmig? "Efter solsken kommer värsta regnet". Värsta regnet. Älskar också att den är så peppig, "det finns inget som kan trycka ner mig" osv. Hoppas verkligen på AC! Ska nog lägga min första röst i årets mello på dem.
 
UPPDATERING 8/2: Åh, älskar ju detta! Vill ev. också gifta mig med hela bunten. Blir så glad! Risken är dock att den känns lite tjatig mot slutet eller efter flera lyssningar, i och med att den typ låter likadant under alla tre minuter. Det blir liksom inte så mycket dynamik, om en säger. Mer jämnt ös hela tiden. Tror dock ändå denna har finalhäng! Höjer från 3,5 till 4.
 
Tippar: AC
Hoppas: AC
Betyg:
 
 
 
5) Pink Pistols - I am somebody
Pink Pistols har fått lite kritik i tidningarna för att ha en för tunn låt, men jag gillar den? Haha. Hade bottenförväntningar innan jag såg klippet, hade väntat mig nåt skräp a la Army of Lovers, men detta var ju trevligt? Kan jag tycka. Totalt chanslöst, men ändå. Pinsamt dålig är det i alla fall inte!
 
UPPDATERING 8/2: Okej, denna gjorde sig inte jättebra i studioversion. Tycker fortfarande inte den är DÅLIG, men man behöver nog showen också och inte bara själva låten.
 
Tippar: 8:a
Hoppas: 6:a 7:a
Betyg:
 
 
6) Sanna Nielsen - Undo
Så till vinsttippade Sanna. Dör av versen. SÅ bra. Fastnar direkt. Har tänkt lite på det där, och har kommit fram till att jag aldrig riktigt fastnat för något av Sannas mellobidrag? Inte förrän efter tävlingen. Gillar de flesta NU, men under tävlingen har jag aldrig hejat på någon. Detta är första gången. För denna har ju klart vinnarhäng, och (vet att man säger detta ca varje år men) kanske även vinstchans i Köpenhamn.
 
Vet att Kempe försvarade detta igår, men det kryper lite i kroppen på mig när jag hör frasen "Undo my sad". Så fult. Kan dock leva med det pga bra låt i övrigt. Men fortfarande. "Undo my sad". My sad. My sad.
 
UPPDATERING 8/2: HÄR snackar vi dock dynamik. Lugnt, sprött och vackert i början. Sen ökar den och blir pampigare till att mot slutet bara BOM TJOFF BOM TJOFF BOM TJOFF POFF explodera. Vågar nog öka från 4 till 4,5.
 
Tippar: Final
Hoppas: Final
Betyg:
 
 
 
7) Little Great Things - Set Yourself Free
Okej, har inte hört hela låten ännu men vatusan Stenmarck?! Var det detta du hypade så i november? Fy dig. Alternativt SMART pga alla som hörde honom hypa borde vara skapligt besviken just nu.
 
Det här med *rockig* kajal på killar har jag aldrig begripit. Klarar inte riktigt av att se sånt? Skäms lite? Blir lite ofrivillig parodi?
 
Vet att rock brukar gå hem i stugorna, men... detta? I detta startfält? Har lyssnat på klippet ca 10ggr men minns fortfarande inte melodin. Nej tack.
 
UPPDATERING 8/2: Den växer några snäpp när man hör studioversionen, det gör den. Får bättre grepp om melodin. En grej jag störde mig på när jag såg klippet, var att det kändes som att de knappt hann med på vissa ställen pga så mycket text, så de partierna tycker jag gör sig bättre i studioversionen. Ursäkta, men ni som jämför detta med State of Drama kan ju vänligen dra något över sig, förslagsvis en presenning. Noll lika.
 
Många verkar tippa detta till final... Kan förstå det när man hör studioversionen, låter lite som en lightversion av någon Linkin Park-låt, men tyckte enminutsklippet såg lite lamt ut? Men men, vad vet jag. Är inget vidare på att skrälltippa. Ökar från 1,5 till 2,5 i alla fall.
 
Tippar: AC
Hoppas: 7:a 6:a
Betyg:
 
 
8) Martin Stenmarck - När änglarna går hem
Tycker DN:s Hanna Fahl författade den bästa beskrivningen:
 
Föreställde mig då en slags uppföljare till "Den långa vägen hem (4km-sången)" (a.k.a min bästa Stenmarck-låt). Riktigt SÅ kär blev jag väl inte vid första lyssningen, men jag tror denna växer mycket när man får höra låten i sin helhet. Vill så gärna ha denna till final, mest pga att jag ska se finalen live med min lika Stenmarck-älskande kompis (som jag också såg hans konsert tillsammans med), så det vorde ju en trevlig grej.
 
Men snälla Martin. Är inte du lite för snygg för att klä dig som en hattprydd medlem av Green Day? Tack dock för avsaknaden av utsmetad kajal.
 
UPPDATERING 8/2: Älskar att denna växte när jag hörde hela låten. Blir lite mysrysig mot slutet under "Jag vill att frågorna ska höras av alla"-partiet. Mmmm. Så pass maffigt. Påminner lite om det liknande partiet i Daughtry's "No surprise". Möe positivt.
 
HOPPAS verkligen Martin tar med sig Sanna direkt till Friends Arena. Många verkar tro att LGT, Panetoz, Refreshments eller JEM kniper Martins finalbiljett så han får nöja sig med en AC-plats. Men jag vill så gärna tro att detta räcker till final! Åh! Ökar från 3,5 till 4,5. Lätt.
 
Tippar: Final
Hoppas: Final
Betyg:
 
 
Så idiotiskt att posta inlägget efter åtta en fredagkväll, men ändå. Är nyfiken på vad ni tycker!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0