Mello 2014: Deltävling 1


 
Så var det äntligen dags! SOM jag längtat! Jag gör som jag brukar; lyssnar på enminutsklippen, betygsätter, skriver ev. tillägg i samma inlägg på lördag när jag hört fullängdsversionen och hoppas att ni slänger iväg en kommentar med egna tankar och åsikter. HÄÄÄÄR kan ni lyssna.
 
1) YOHIO - To the end
Hatade verkligen Heartbreak Hotel ifjol. Hatade. Lät exakt som en The Poodles-reject (seriöst, tänk er den låten med Poodles-sångarens röst så förstår ni vad jag menar). Mår dåligt bara jag tänker på den. HUR SOM HELST så hoppades jag på en bättre, mer japaninspirerad låt denna gång nu när han tvunget skulle ställa upp igen.
 
Är nu lite upprörd. Detta känns exakt noll procent som Yohio? Som ca alla schlagerbloggare redan skrivit, så låter detta som Tell The World I'm Here II. En arenalåt med Coldplay-stråkar. Fattar inte? Tycker den bara känns så menlös. Nu älskar jag Ulrik, men jag lessnade på fjolårslåten ganska precis efter en lyssning. Känner lite samma här. Man vill så mycket men det händer så lite. Detta + Yohios identitetskris känns inte som någon vinnarkombo, men å andra sidan fick han flest röster av svenska folket ifjol med en skräplåt så vad vet jag.
 
UPPDATERING: Alltså denna låt är ju så ospännande. Man har hört den tusen gånger förut. Dock blev den lite bättre mot slutet, så jag ökade betyget från 2 till 2,5 mellokronor. Blir dock fortfarande upprörd om (när) denna går direkt till final.
 
Tippar: Final
Hoppas: 7:a
Betyg:
 
 
 
2) Mahan Moin - Aleo
SÅ glad att jag inte bettade på denna som slutvinnare, trots kanonodds. Detta tilltalar mig inte alls. Allt med numret känns bara totalt dötrist och ser hemskt hemmasnickrat ut. Nu är detta förvisso ett förstarep och det kanske känns bättre på lördag, men jag känner mest bara gäsp snark och godnatt, vilket ju är mysko med tanke på allt "Get up get up get uuuuuup"-tjat.
 
UPPDATERING: Denna blev ju så mycket bättre när man fick höra hela låten. Förstår de som säger att detta är en slags hopkok av tre helt olika låtar, men SÅ spretig tycker jag ändå inte att den känns? Gillade inte hur det lät eller såg ut på liveklippet, men studioversionen är i alla fall välkommen i min spotifylista. Ökar betyget från 1,5 sketna mellokronor till hela 3!
 
Tippar: 8:a 7:a
Hoppas: 8:a AC (egentligen inte, men bryr mig inte riktigt om hur någon av de andra utöver Helena, Alvaro och Ellen placerar sig)
Betyg:
 
 
 
3) Linus Svenning - Bröder
Hade såna skyhögs förväntningar på denna efter pressens superhyllningar, men nu undrar jag lite ifall vi hört samma låt? Gillar refrängen, "(Kära kära) Bröder"-biten känns annorlunda och har lite samma effekt som You-jojken ifjol på det sättet att det hjälpen en minnas låten. Nu är det som sagt ett första rep och detta är (troligen?) Linus första framträdande på en stor scen och sånt där så det inte konstigt att rösten inte låter 100%. Dock gillar jag ändå inte rösten... Baserar detta mycket på youtube-klipp jag sett också, den går bara inte hem hos mig. Jag råkar nämligen vara en liten röst-hitler, och gillar jag inte rösten så får det lika gärna vara.
 
Tror dock detta går hem i stugorna pga gripande, äkta text och igenkänningsfaktor. Dessutom känns det som att just detta klipp är ifrån början av låten, och att den växer under låtens gång.
 
UPPDATERING: Gillar den inte i början, men efter ca halva låten när det börjar hända grejer så blir den ju sååå mycket bättre. Dock klarar jag inte av Linus röst, förlåt. Den förstör bara så mycket för mig. Men plus i kanten för tonartshöjningen!
 
Tippar: 5:a
Hoppas: 5:a
Betyg:

 
4) Elisa Lindström - Casanova
Jag läste texterna till låtarna igår under lunchen på jobbet, och tänkte direkt "LOTTA ENGBERG!!!". Det såg verkligen så Lotta-töntigt ut (obs! positivt) att jag kände på mig att detta skulle bli mitt guilty pleasure för i år.
 
Nu var den väl inte riktigt SÅ bra som jag hoppats, men jag tycker den är rätt trevlig jag... "En klämmig bit", som mitt 85-åriga jag skulle ha sagt. Så djupt supertöntig och den känns totaldaterad + chanslös, men det gör mig inget. Denna kommer göra sig så bra i min disk-playlist tillsammans med Babsans "Ge mig en spanjor"! Perfekt sjunga-högt-med-diskborsten-i-näven-medan-man-vickar-på-röva-låt. Bra att jag kommer nynna på denna hela dagen på jobbet imorgon. Bra att jag kommer skrämma bort alla potentiella kunder inom en 100m radie. Bra.
 
Dock plus i kanten att Jimmy Jansson är tillbaka i tävlingen, även om det "bara" är som låtskrivare.
 
UPPDATERING: Haha, bryter ihop vad töntigt detta är, men OH så catchy. Har haft den på hjärnan sen i torsdags... Svårt att tippa dock, flera på mellos FB-sida verkar ha denna och "Survivor" som favorit, så man kanske inte ska räkna bort 90-talsschlagern ändå. Fast jag håller nog fast vid mitt tippande.
 
Tippar: 7:a
Hoppas: 6:a
Betyg:
 
 
5) Alvaro Estrella - Bedroom
Apropå det här att läsa låttexterna på jobbet... Denna klarade jag knappt läsa igenom pga lite generad? My god. Ser ej supermycket fram emot att höra mina småkusiner sjunga på denna, haha.
 
DOCK är den rätt bra? Kan inte påstå att den är någon ny Begging eller så, den är ju en klass för sig. Dock älskar jag falsettpartier så hemskt mycket, i synnerhet i denna typ av låtar. Hoppas bara den blir lite ösigare mot slutet (vågar ej hoppas på någon tonartshöjning, tyvärr). Älskar rullbanden, så läcker effekt!
 
UPPDATERING: Detta är ju för catchy alltså. Den vann publikundersökningen igår på genrepet också, så det kan ju rent av bli så att denna kniper finalplatsen före Yohio. Skulle inte bli jätteförvånad, ärligt talat. Den, till skillnad från många andra låtar som tävlat i mello, låter som en "riktig" låt, om en säger. Ingen "mellopop" som bara skrivs just till denna tävlingen. Ser dock ej fram emot att ha denna på hjärnan i drygt en månad framöver.
 
Tippar: AC
Hoppas: AC
Betyg:
 
 
6) Ellen Benediktson - Songbird
Först och främst: Jesu cristo, en sån guldpipa tjejen har! Dör! Nu börjar det gräma mig lite att jag stuntade i att betta på denna som vinnare... När jag bettade låg hennes odds på 150 gånger pengarna, idag när jag kikade låg de på 40. Och det förstår jag. Bloggarna snackar om Linus Svenning som veckans dark horse, men vettekatten om jag inte tror mer på Ellen. En avskalad, vacker ballad sjungen av Fröken Guldstrupe i ett heat full av show och konfetti kan mycket väl sticka ut på ett sätt som går hem i stugorna.
 
Dock kan det precis lika gärna inte gå hem alls och sluta på en åttondeplats. Så svårtippad! Tänker på i fjol när Anna Järvinen blev tokhyllad innan, men slutade sjua. Ska bli spännande att se hur det går på lördag.
 
UPPDATERING: Kom precis på vilken låt denna påminner om! Det är lite "You don't have to say you love me" över den i refrängen. Det är nog därför jag fastnat för den, för att den låter som en 60-talsballad. Hoppas verkligen på denna!
 
Tippar: AC
Hoppas: Final
Betyg:
 
 
7) Sylvester Schlegel - Bygdens son
Åh, gladpop på svenska! I love it! Därför lär den hamna i Bottom 3 som vanligt. Oh, well.
 
Älskar Sylvesters röst tillsammans med den färgglada scenshowen och svenska gladpopen. Tänk nu på att hon som skriver detta är samma figur som totaltdöälskade "Kyss mig", "Det går för långsamt", "Vi kommer aldrig att förlora", "Oh my god" (båda två), osv. Detta är min kopp te, men jag blir inte ledsen om den kommer sist. Huvudsaken jag får lyssna på den efteråt.
 
UPPDATERING: Jahapp, denna gjorde sig tydligen inte alls i studioversion? Tyckte det lät mycket bättre i enminutsklippet. Vet inte exakt vad det beror på, kanske det är showen och glädjen som saknas? Men tycker även han sjöng bättre i liveklippet? Så synd. Sänker betyget från 3,5 mellokronor till 2,5...
 
Tippar: 6:a 8:a
Hoppas: AC 8:a (snacka djupdyk)
Betyg:
 
 
8) Helena Paparizou - Survivor
Alltså, kan vi snälla prata om Helenas röst (särskilt i de låga partierna)? G U L D. Allt med detta känns så sjukt proffsigt, blir helt knockad. Att jag sen inte blir totalknockad av låten gör mig faktiskt inte så mycket, den är bra nog att vara värd en finalplats ändå!
 
Så snyggt att hon sjunger första versen lågt och andra versen högt för att få låten att växa gradvis för att sedan (förhoppningsvis) explodera under de sista 30 sekunderna. Älskar sånt. Hoppas hon kniper en av finalplatserna före snark-Yohio. Det är hon värd.
 
UPPDATERING: Dör i refrängen. SÅ maffigt. Tycker kanske inte den ska vinna hela tävlingen, men det är ju helt klart den enda av veckans låtar som är gjuten i finalen. Allt annat vore skandal!
 
Tippar: Final
Hoppas: Final
Betyg:
 
 
Det var jag det, men vad tycker ni?
Johanna Ask

Alltså, jag kan aldrig låta bli att kika in här när det är Mello i luften. Du skriver så passionerat och uttrycksfullt Hanna! Superroligt ju!:)
Måste förresten tillägga, Songbird var ju riktigt bra men när introt spelas med gitarren så förväntar jag mig att Peter Jöbacks ljuva stämma ska börja ljuda i sången Ave Maria. Totalt kopierat ju!

Keep up the good work!

Svar: Haha, kul att någon uppskattar det i alla fall ;) Hihi!
Nu när du säger det så är det lite likt, haha.

Will do! Tack!
Hanna Ståhl

2014-02-04 @ 00:45:02

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0